משרד בריאות: עדכונים לרגל היום הבינלאומי ללא עישון 2022

• מדי שנה מתים בישראל כ-8000 גברים ונשים כתוצאה מעישון סיגריות ומוצרי טבק, כ-10% מהם כתוצאה מחשיפה לעישון כפוי.
• משרד הבריאות מוביל את יישום התכנית הלאומית לצמצום העישון ונזקיו מאז פורסמה ואושרה בשנת 2011
• בפברואר 2020 החל לפעול מוקד טלפוני לאומי חינמי לגמילה מעישון של משרד הבריאות.  על אף הקשיים שנגרמו מהגבלות הקורונה, במהלך שנת 2021 נרשם מספר שיא של 29,857 מעשנים שפנו לקבלת סיוע בגמילה מעישון במוקד הטלפוני של משרד הבריאות ובקופות החולים.
• בכל שנה מתים בעולם  כ-8 מיליון בני אדם. מחצית מכלל המעשנים צפויים לחלות ולמות מתחלואה הנגרמת בעקבות העישון
• העומס על מערכות הבריאות בעולם ואובדן הכנסות למשק מוערך בסכום של כ-2 טריליון דולר בשנה, בעוד תעשיית הטבק מרוויחה מידי שנה למעלה מ-60 מיליארד דולר.
מחר, יום שלישי, מצוין היום הבינלאומי ללא עישון, במטרה להעלות את המודעות לנזקי העישון ולעודד גמילה מעישון. מדי שנה מתים בישראל כ-8000 גברים ונשים כתוצאה מעישון סיגריות ומוצרי טבק, כ-10% מהם כתוצאה מחשיפה לעישון כפוי. זהו נתון קשה ובלתי נתפס.
הנושא המרכזי שנבחר השנה ליום הבינלאומי ללא עישון הוא “לכל אורך מחזור חיי המוצר, הטבק מזהם את כדור הארץ ופוגע בבריאות בני האדם”.
שיעור משתמשי הטבק בעולם עומד על כ-20%, שהם כ- 1.3 מיליארד בני אדם, מהם 1.1 מיליארד מעשני סיגריות, הצורכים 5 טריליון (5,000 מיליארד) סיגריות מידי שנה. בכל שנה מתים בעולם  כ-8 מיליון בני אדם. מחצית מכלל המעשנים צפויים לחלות ולמות מתחלואה הנגרמת בעקבות העישון, ולהטיל עומס על מערכות הבריאות ואובדן הכנסות למשק מוערך בסכום של כ-2 טריליון דולר בשנה, בעוד תעשיית הטבק מרוויחה מידי שנה למעלה מ-60 מיליארד דולר. הנזק הסביבתי מהעישון נגרם בין השאר מ- 600 מיליון עצים הנכרתים מידי שנה לטובת ייצור סיגריות, מ- 84 מיליון טון פחמן דו-חמצני הנפלטים לאטמוספירה ותורמים להתחממות הגלובלית ומ-22 מיליארד טון מים המשמשים בתהליך ייצור הסיגריות. הנזק הנרחב של תעשיית הטבק לסביבה מתרחש החל מתהליך גידול הטבק והריסוס הרב, המשך בייצור, הפצה, השימוש וכלה בפסולת בדלי הסיגריות והחפיסות המושלכים לאחר השימוש. הנזק והזיהום של תעשיית הטבק מצטרפים לעומס הגדל והולך על כדור הארץ, סביבות המחייה ומשאבי הטבע.

משרד הבריאות מוביל את יישום התכנית הלאומית לצמצום העישון ונזקיו מאז פורסמה ואושרה בשנת 2011, כאשר בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה בתחום זה בישראל, במניעת התחלת עישון, בעידוד הגמילה מעישון ובגילוי מוקדם וטיפול בתחלואה הנגרמת מעישון. משרד הבריאות ושותפיו הרבים במשרדי החינוך, האוצר והפנים, ברשויות המקומיות, בצה”ל, בחברה האזרחית ובאקדמיה, המשיכו גם במהלך תקופת הקורונה ללוות את כניסתם לתוקף ואכיפתם של מגוון חוקים, בעיקר בתחום הגבלות פרסום ושיווק, רישוי עסקים ומדיניות מיסוי, באיסוף מידע, מחקרים וכן במאמץ להתמודד עם חדירת הסיגריות האלקטרוניות והתפשטותן בקרב בני הנוער.

באוקטובר 2021 הושק מסע הסברה נרחב במגוון אמצעי מדיה וברשתות החברתיות, בהשתתפות כוכבי הנוער הצעירים המובילים בישראל, במרכזו מסר להעצמת בני הנוער למניעת התחלה והתנסות בעישון. מסע ההסברה בעלות של כ-4 מיליון מומן על ידי הקרן לתובענות ציבוריות, מכספי פיצויים ששילמה רכבת ישראל לאחר תביעה ייצוגית בגין היעדר אכיפת איסור העישון בתחנות הרכבת. המחלקה לקידום הבריאות במשרד הבריאות ייעצה וליוותה את הקמפיין מתחילתו.

גם במאמץ הסיוע בגמילה מעישון נרשמה התקדמות. בפברואר 2020 החל לפעול מוקד טלפוני לאומי חינמי לגמילה מעישון של משרד הבריאות, שהצטרף למאמצי הסיוע בגמילה מעישון של קופות החולים. למרות הקשיים שנגרמו מהגבלות הקורונה, במהלך שנת 2021 נרשם מספר שיא של 29,857 מעשנים שפנו לקבלת סיוע בגמילה מעישון בקופות החולים ובמוקד הטלפוני.

וועדת סל שירותי הבריאות לשנת 2020 החליטה להקצות משאבים לפיילוט הצפוי להימשך כ- 3 שנים, לבחינת יישום ההכללה בסל של בדיקות CT במינון נמוך לגילוי מוקדם של סרטן ריאות באוכלוסיות עם סיכון מוגבר, מעשנים בהווה או בעבר במאפיינים מאוד מוגדרים. עד כה הוקמה ועדת היגוי עליונה המורכבת מרדיולוגים, אונקולוגים, רופאי ריאות, אפידמיולוגים, רופאי משפחה, נציגי ציבור (עמותות) ונציגי ארבעת הקופות וכן הוקמו ארבע קבוצות עבודה, שבימים אלו מגישים את המלצותיהן. במהלך חודש יוני 2022 צפוי להתחיל שלב זימון המטופלים דרך קופות החולים למרפאות הפיילוט.

היום נמצא משרד הבריאות בעיצומו של תהליך לאיסוף מידע עדכני על מצב העישון בישראל קרב מבוגרים וצעירים. סקר לאומי המיועד לאוכלוסייה הבוגרת ויבחן את היקפי השימוש במגוון מוצרי העישון השונים, נמצא בשלבי תכנון מתקדמים וצפוי לצאת לדרך בתוך חודשים ספורים. הסקר הייעודי לבני נוער, HBSC,  בשיתוף פעולה של משרד הבריאות, משרד החינוך ואוניברסיטת בר אילן, כבר יצא לדרכו בבתי ספר. נתונים ראשוניים צפויים להיות בחודשים הקרובים ולסייע בהערכת המצב, בגיבוש מדיניות ובהתאמות לזו הקיימת. גם השותפים של משרד הבריאות למאבק בעישון בקופות החולים, בצה”ל וברשויות המקומיות נמצאים בשלבי איסוף מידע עדכני, לאחר כשנתיים של התמודדות אינטנסיבית עם מגפת הקורונה.

דו”ח שר הבריאות על העישון הוא אחד מכלי העבודה החשובים במלחמה בעישון ומאפשר לשר הבריאות לדווח באופן מפורט על ההתקדמות והשינויים שחלו לאחרונה בתחום המאבק לצמצום העישון ונזקיו מהיבטים שונים, בין השאר בשיעורי העישון במבוגרים וצעירים, הפעילות בתחום, שינויי מדיניות, גמילה מעישון, מיסוי ועוד. הדו”ח צפוי להתפרסם בקרוב עם הנתונים העדכניים ביותר שיש בידי משרד הבריאות.

משרד הבריאות מפרסם לקט נתונים מתוך הדוח הצפוי:
עישון באוכלוסייה הבוגרת
‘סקר בריאות לאומי בישראל4’ (INHIS-4), בוצע החל מדצמבר 2018 ועד מרץ 2020. מנתוני הסקר המלאים עולה, כי  שיעור העישון בכלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל (גילאי 21 ומעלה) בשנת 2020 הוא 20.1% בהשוואה ל- 20% בשנת  2019.
שיעור העישון בקרב גברים גבוה מהשיעור בקרב נשים: 25.6% ו- 14.8% בהתאמה, שיעור העישון בקרב ערבים גבוה מהשיעור בקרב יהודים: 24.4% ו- 19.1%, בהתאמה.
שיעורי העישון נמוכים יותר אצל אנשים בעלי השכלה גבוהה (17.4%) בהשוואה לבעלי השכלה בינונית ונמוכה (30.1% ו- 31.6%, בהתאמה).
שיעור העישון בקרב גברים בישראל (25.6%) גבוה מהממוצע הכולל במדינות ה-OECD  (22.5%). שיעור העישון בקרב נשים בישראל (14.8%) גבוה במעט מהממוצע הכולל במדינות ה- OECD  (13.9%).
1.6% מהמרואיינים דיווחו על שימוש בסיגריה אלקטרונית ו/או אייקוס, 2.9% בקרב גברים ו- 0.4% בקרב נשים. שיעור השימוש בקרב ערבים היה גבוה יותר מהשיעור בקרב יהודים (2.8% ו- 1.2% בהתאמה).
במהלך מאי ועד ספטמבר 2020 ערך המלב”ם סקר בקרב האוכלוסייה הבוגרת לבחינת השינויים בהרגלי העישון בעקבות מגפת הקורונה. לא נמצא שינוי באחוז המעשנים, 20% דיווחו כי הם מעשנים, ורק 0.5% דיווחו שהפסיקו לעשן מאז פרוץ הקורונה.
בקרב המעשנים 26.7% דיווחו שהם מעשנים יותר מאז פרוץ המגפה, בממוצע הדיווח על תוספת של 13 סיגריות ליום. כמו כן, 56.9% מהמרואיינים המעשנים דיווחו שאף פעם לא עישנו בנוכחות בני הבית, ללא הבדל בין יהודים לערבים.
לא דווחה עליה בשיעור החשיפה לעישון כפוי.

עישון בקרב בני נוער כ-15% מהתלמידים התנסו בעישון סיגריות וכ-25% התנסו בסיגריות אלקטרוניות
מנתוני סקר HBSC 2018-2019 המוצגים בדו”ח, עולה כי כ- 15% מהתלמידים מדווחים על התנסות בעישון סיגריות לעומת כ- 25% המדווחים על התנסות בעישון נרגילה.
נמצא כי בנים מדווחים בשיעור גבוה יותר באופן משמעותי מבנות הן על עישון סיגריות והן על עישון נרגילה, בכל שכבות הגיל ובשני המגזרים- היהודי והערבי. כמו כן, ניכרת מגמת ירידה משמעותית בין השנים 1998 ל- 2019, ועישון סיגריות ונרגילה שכיח יותר בקרב המגזר הערבי לעומת המגזר היהודי.
סקר בנושא סיגריות אלקטרוניות בבני נוער שערך משרד הבריאות בשנת 2019 מצא כי יותר מרבע מבני הנוער השתמשו בסיגריה אלקטרונית. עבור שישית מהם סיגריה אלקטרונית הייתה התנסות העישון הראשונה, לעיתים התנסות זו היתה כבר בגיל 12, כשהתפיסה שסיגריה אלקטרונית “פחות מזיקה” היוותה את המניע המרכזי לשימוש. עוד נמצא בסקר כי חמישית מבני הנוער מעשנים, בשיעור גבוה יותר בקרב הבנים מאשר בקרב הבנות. בקרב המעשנים, כמחצית מעשנים סיגריות טבק מחפיסה ושיעור דומה מדווחים על שימוש בסיגריות אלקטרוניות.
הגבלות הפרסום והשיווק על סיגריות אלקטרוניות שנקבעו בשנים האחרונות יחד עם השוואת נטל המס המוטל עליהן למיסוי על סיגריות רגילות שנקבע בינואר 2022, לצד מאמצי הסברה של משרדי הבריאות והחינוך, הם חלק מהמאמץ לצמצום המגפה האלקטרונית המתפשטת במהירות בקרב בני הנוער.

היבטים כלכליים במוצרי עישון
על פי דיווחים מרשות המיסים, תקבולי המדינה ממיסי קנייה על כלל מוצרי הטבק בשנת 2021 היו כ- 7.5 מיליארד .
הכנסות המדינה ממיסי קנייה על סיגריות בלבד היו כ-6.739 מיליארד ש”ח, מהם כ- 6.243 מיליארד ש”ח על סיגריות מיובאות וכ-496 מיליון ש”ח על סיגריות מייצור מקומי. מיסי קנייה על מוצרי טבק אחרים, בהם טבק לעישון, טבק לנרגילות, טבק למקטרת, סיגרים ויחידות טבק לחימום, הוסיפו עוד כ- 754 מיליון . לסך תקבולי המדינה ממיסוי על מוצרי טבק יש להוסיף את תקבולי המע”מ בגובה של יותר מ-1 מיליארד ש”ח נוספים.
מכיוון שמרכיב המיסוי מהווה רק חלק ממחיר מוצרי הטבק, הרי שהמעשנים הוציאו למעלה מ-10 מיליארד על מוצרי טבק בשנת 2021.
בשנת 2021 נרשמה עליה מתונה של כ- 3.6% בכמות יבוא הסיגריות לעומת שנת 2020 ויבוא מוצרי טבק אחרים עלה בכ- 12%, זאת בעיקר כתחליף לרכישת סיגריות בדיוטי פרי, בחו”ל והברחות אישיות, שנעצרו או הצטמצמו משמעותית בעקבות סגירת השמיים והירידה החדה בטיסות לחו”ל בזמן מגפת הקורונה.
סך הכל יובאו לישראל כ-328 מיליון חפיסות סיגריות, בנוסף לכ-27 מיליון חפיסות מייצור מקומי.                    

גמילה מעישון  – מוקד משרד הבריאות מאפשר גמילה מעישון בחינם
בשנת 2020 הורחב הסיוע בגמילה מעישון הניתן בקופות החולים. בנוסף לסדנאות הקבוצתיות לגמילה מעישון, ניתן לקבל ייעוץ אישי מיועץ גמילה או מרופא המשפחה וכן יעוץ אישי לגמילה מעישון בטלפון, דרך מוקדי הגמילה מעישון הטלפוניים של מוקד הגמילה מעישון הטלפוני של משרד הבריאות או של קופות החולים.
בשנת 2021, במקביל להתמודדות עם מגפת הקורונה, פנו לסיוע בגמילה מעישון במערכת הבריאות מספר שיא של 29,857 מעשנים.  עם זאת, מספר הפונים השנתי לסיוע בגמילה מעישון עדין נמוך ועומד על כ- 2.5% בלבד מכלל המעשנים בישראל.
מתוך כלל הפונים לגמילה מעישון בשנתיים החולפת, כ-3,000 מעשנים נעזרו בליווי והתמיכה המקצועיים של המוקד הטלפוני הארצי לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בכל יום מתקיימות כ-100 שיחות ייעוץ לגמילה מעישון.

שירה סולומון
דוברת משרד הבריאות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין עישון אימהי ובין הסיכון להפרעות יתר לחץ דם של היריון? (Hypertension)

    מה בין עישון אימהי ובין הסיכון להפרעות יתר לחץ דם של היריון? (Hypertension)

    במאמר שפורסם בכתב העת Hypertension מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב נשים שהפסיקו לעשן במהלך ההיריון תועד סיכון מוגבר לעליה מופרזת במשקל הגוף והתפתחות הפרעות יתר לחץ דם של היריון. עם זאת, למרות שהפסקת עישון במהלך ההיריון מלווה בסיכון מוגבר להפרעות יתר לחץ דם של היריון, צעד זה גם מלווה בסיכון […]

  • בחולים עם היסטוריה של עישון סיכון מוגבר לתמותה עקב COVID-19 (מתוך Int J Epidemiol)

    בחולים עם היסטוריה של עישון סיכון מוגבר לתמותה עקב COVID-19 (מתוך Int J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים מהולנד על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב חולים עם היסטוריה של עישון ייתכן סיכון גבוה יותר לתמותה עקב COVID-19. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הנתונים אודות עישון כגורם סיכון לתמותה עקב COVID-19 אינם חד-משמעיים, כאשר מחקרים שונים הצביעו על סיכון מופחת או מוגבר […]

  • אושר לקריאה שנייה ושלישית: תמונות הממחישות את נזקי העישון יודפסו על חפיסות סיגריות ומוצרי עישון

    אושר לקריאה שנייה ושלישית: תמונות הממחישות את נזקי העישון יודפסו על חפיסות סיגריות ומוצרי עישון

    ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ אושר שקלים לתקן את חוק איסור פרסומות והגבלת שיווק מוצרי טבק, כך שיצרני מוצרי העישון יחויבו להציג על כל אריזות סיגריות ומוצרי עישון, תמונה הממחישה את נזקי העישון. לפי ההצעה שאושרה, שר הבריאות, באישור ועדת הכלכלה, יקבע בתקנות הוראות ליישום החוק (דוברות הכנסת)

  • האם מדבקות ניקוטין וסיגריות אלקטרוניות בטוחות לשימוש בהריון? (Addiction)

    האם מדבקות ניקוטין וסיגריות אלקטרוניות בטוחות לשימוש בהריון? (Addiction)

    במאמר שפורסם בכתב העת Addiction מדווחים החוקרים על השפעת השימוש במוצרי ניקוטין, כולל סיגריות אלקטרוניות ומדבקות ניקוטין, כחלק מהטיפול להפסקת עישון בקרב נשים הרות. מהמחקר עולה כי השימוש במוצרים אלו בטוח יחסית, זאת כיוון שלא נמצאו השפעות שליליות על תוצאות ההיריון או על בריאות העובר. ברקע למחקר החוקרים מציינים את העובדה שעישון במהלך ההיריון ידוע […]

  • הרגלי עישון עשויים להשפיע על שיעורי הישרדות חולים עם מלנומה (JAMA Netw Open)

    הרגלי עישון עשויים להשפיע על שיעורי הישרדות חולים עם מלנומה (JAMA Netw Open)

    בקרב חולים עם מלנומה הנוהגים לעשן תועד סיכון מוגבר לתמותה על-רקע המחלה הממארת, כאשר הסיכון היה גבוה עוד יותר באלו שעישנו קופסא ביום ומעלה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במחקרים קודמים ובמשך עשורים, לא הייתה עדות לכך שעישון מעלה את הסיכון להתפתחות מלנומה. זאת בניגוד […]

  • עישון מלווה בסיכון מוגבר לנשירת שיער בגברים (J Cosmetic Dermatol)

    עישון מלווה בסיכון מוגבר לנשירת שיער בגברים (J Cosmetic Dermatol)

    בגברים שנהגו לעשן בעבר או מעשנים פעילים סיכון גבוה יותר משמעותית לנשירת שיער משנית ל-Androgenetic Alopecia, בהשוואה לגברים שמעולם לא עישנו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Cosmetic Dermatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עישון הינו גורם סיכון להתפתחות והחמרת אלופציה אנדרוגנטית. עם זאת, אין מטה-אנליזה קודמת להערכת ההשפעות של עישון […]

  • חשיפה לעישון פאסיבי מלווה בסיכון מוגבר למיגרנה וכאבי ראש חמורים (Headache)

    חשיפה לעישון פאסיבי מלווה בסיכון מוגבר למיגרנה וכאבי ראש חמורים (Headache)

    נתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Headache מעידים כי חשיפה רבה לעישון פאסיבי מלווה בסיכון מוגבר לכאבי ראש חמורים או מיגרנה במבוגרים שמעולם לא עישנו, כאשר ההשפעה משתנה כתלות במדד מסת הגוף ורמת פעילות גופנית. החוקרים בחנו את הנתונים אודות 4,560 משתתפים (גיל חציוני של 43 שנים, 60% נשים) מסקר National Health and Nutrition Examination Survey […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה