האם השמנה חמורה פוגעת ביעילות חיסונים כנגד קורונה? (Obes Surg)

OBESITY

בחולים עם השמנה חמורה תועד טיטר נוגדנים נמוך יותר כנגד אנטיגן Spike של נגיף הקורונה לאחר קבלת חיסוני CoronaVac או BNT162b2, בהשוואה למטופלים בעלי משקל תקין, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obesity Surgery. מבין שני החיסונים הללו, טיטר הנוגדנים באלו עם השמנה חמורה היה גבוה יותר משמעותית בקרב אלו שקיבלו את החיסון של חברת פייזר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנה הינה אחד מגורמי הסיכון לסיבוכי COVID-19 וכן מדובר במאפיין העלול לפגוע ביעילות חיסונים כנגד הנגיף. מטרת המחקר הייתה לבחון את טיטר הנוגדנים כנגד חלבון Spike לאחר קבלת חיסון BNT162b4 או חיסון CoronaVac במטופלים עם השמנה חמורה.

מדגם המחקר כלל 124 מבוגרים עם השמנה חמורה (מדד מסת גוף של 40 ק”ג/מ2 ומעלה) שפנו בין אוגוסט ועד נובמבר בשנת 2021. קבוצת הביקורת עם משקל תקין (מדד מסת גוף של 18.5-24.9 ק”ג/מ2) כלל 166 משתתפים שפנו לקבלת חיסון. במסגרת המחקר נבחן טיטר הנוגדנים במטופלים עם השמנה חמורה ובביקורות בעלות משקל תקין אשר קיבלו שתי מנות של אחד משני החיסונים. דגימות דם נלקחו מהמשתתפים בשבועו הרביעי ולאחר המנה השנייה של החיסון.

מדגם המחקר כלל 290 משתתפים (220 נשים, 70 גברים) שקיבלו שתי מנות של חיסון פייזר או CoronaVac, כאשר ב-70 מהחולים תועדה הדבקה קודמת בנגיף הקורונה.

ב-220 משתתפים שלא נדבקו בעבר בקורונה וחוסנו בחיסון של חברת פייזר או ב-CoronaVac, טיטר הנוגדנים כנגד אנטיגן Spike של נגיף הקורונה באלו עם השמנה חמורה היה נמוך משמעותית, בהשוואה לביקורות בעלות משקל תקין.

ב-70 המשתתפים עם זיהום קודם בנגיף הקורונה, טיטר נוגדנים כנגד אנטיגן Spike במטופלים עם השמנה חמורה לא היה שונה משמעותית מטיטר הנוגדנים בביקורות במשקל תקין.

בקרב אלו עם השמנה חמורה, עם או ללא זיהום קודם בנגיף הקורונה, רמות נוגדנים כנגד אנטיגן Spike היו גבוהות יותר באלו שקיבלו את החיסון של חברת פייזר, בהשוואה לאלו שקיבלו את החיסון CoronaVac (p=-.043 ו-p<0.001, בהתאמה).

לאור ממצאי המחקר, החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב מטופלים עם השמנה חמורה יש מקום להעדפת מתן החיסון כנגד קורונה של חברת פייזר.

 

Obes Surg. Jul 8, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה