משפחה

הבדלים מגדריים באובדן צפיפות עצם לאחר ניתוח שרוול קיבה (Front Med)

אוסטיאופורוזיס

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הבדלים מגדריים בשינויים בצפיפות העצם לאחר ניתוח שרוול קיבה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוח שרוול קיבה הינה התערבות בריאטרית יעילה; עם זאת, עוד ועוד מחקרים מדווחים על השפעות שליליות של התערבות זו על השלד. רמות גבוהות של SHBG (או Sex Hormone Binding Globulin) תוארו כגורם סיכון לאובדן צפיפות עצם עם השפעות שונות בין גברים ונשים.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לזהות שינויים ספציפיים למגדר בצפיפות העצם לאחר ניתוח שרוול קיבה ולבחון את החשיבות של SHBG במקרים אלו.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 19 גברים בגיל העמידה ו-30 נשים שאינן במנופאוזה עם השמנה, אשר עברו ניתוח שרוול קיבה בסין. לפני הניתוח ו-6 ו-12 חודשים לאחר הניתוח הושלמה הערכה אנתרופומטרית, כמו גם סמני שחלוף עצם, צפיפות עצם, SHBG והורמוני מין. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הבדלים מגדריים בשינויים לאורך זמן בצפיפות העצם, סמני שחלוף עצם ו-SHBG.

לאורך 12 חודשי המחקר תועדה ירידה בצפיפות העצם בכלל ירך וצוואר ירך, בעוד שצפיפות העצם בעמוד-שדרה מותני נותרה ברובה ללא שינוי בשני המינים. ניתוח סטטיסטי הצביע על אינטראקציה בין מין וזמן בהערכת צפיפות העצם בכלל ירך ורמות SHBG, כאשר בגברים תועדה ירידה גדולה יותר בצפיפות העצם בכלל ירך ועליה קטנה יותר בריכוז SHBG לאחר ניתוח שרוול קיבה בהשוואה לנשים.

במודל רב-משתני זוהה קשר מובהק סטטיסטית בין רמות SHBG ובין אובדן צפיפות עצם בכלל ירך בגברים (p=0.019), אך לא בנשים. מנגד, זוהה קשר בין רמות אסטרוגן ובין אובדן צפיפות עצם בכלל ירך בנשים, אך לא בגברים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על חשיבות אפשרית של בדיקות סקר ספציפיות למגדר במטרה לעודד טיפול מותאם אישית לאחר ניתוח שרוול קיבה במטופלים אלו.

 

Front Med, Oct 26, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה