משפחה

תסמיני דיכאון מלווים בסיכון מוגבר לאירוע מוחי ופרוגנוזה גרועה יותר (Neurology)

בחולים עם היסטוריה של תסמינים דיכאוניים תועד סיכון גבוה יותר לאירוע מוחי, בהשוואה לחולים ללא היסטוריה של דיכאון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Neurology. מהנתונים עולה כי בקרב חולים עם תסמיני דיכאון טרם האירוע המוחי תועדו תוצאות גרועות יותר לאחר אירוע מוחי, כולל שיעורי תמותה גבוהים יותר במהלך החודש הראשון לאחר האירוע.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים קשרו בין דיכאון ובין סיכון מוגבר לאירוע מוחי. במחקר INTERSTROKE הם ביקשו לבחון את התרומה של תסמינים דיכאוניים לסיכון אירוע מוחי חד ולתוצאות לאחר חודש ברחבי העולם, בתתי-אוכלוסיות שונות ולפי סוג האירוע המוחי.

מחקר INTERSTROKE הינו מחקר מקרה-ביקורת בינלאומי של גורמי סיכון לאירוע מוחי אקוטי ראשון, שכלל 32 מדינות. קבוצת המקרים כללה חולים מאושפזים עם הוכחה הדמייתית לאירוע מוחי וקבוצת הביקורת כללה מטופלים תואמים בגיל, מין ובין אתרים. שאלות מתוקננות כללו שאלות לדיווח עצמי על תסמינים דיכאוניים במהלך 12 החודשים הקודמים ושימוש בנוגדי-דיכאון.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין תסמינים דיכאוניים לפני אירוע מוחי ובין הסיכון לאירוע מוחי חד.

מדגם המחקר כלל 26,877 משתתפים (40.4% נשים, גיל ממוצע של 61.7 שנים).

שיעורי הימצאות תסמינים דיכאוניים במהלך 12 החודשים הקודמים היו גבוהים יותר בקבוצת המקרים, בהשוואה לביקורות (18.3% לעומת 14.1%, p<0.001), עם הבדלים משמעותיים בין אזורים שונים (p<0.001) עם שיעורי הימצאות הנמוכים ביותר בסין והגבוהים ביותר בדרום אמריקה (6.9% לעומת 32.2%).

בניתוח רב-משתני מצאו החוקרים כי תסמינים דיכאוניים לוו בסיכון מוגבר לאירוע מוחי חד (יחס סיכויים של 1.46, רווח בר-סמך 95% של 1.34-1.58), עם עליה מובהקת סטטיסטית בסיכון לדימום תוך-מוחי (יחס סיכויים של 1.56, רווח בר-סמך 95% של 1.28-1.91) ואירוע מוחי איסכמי (יחס סיכויים של 1.44, רווח בר-סמך 95% של 1.31-1.58).

קשר בהיקף גדול יותר עם אירוע מוחי תועד בחולים עם נטל תסמינים דיכאוניים גדול יותר.

למרות שתסמינים דיכאוניים טרם האשפוז לא נקשרו עם סיכון מוגבר לאירוע מוחי בדרגה חמורה יותר, תסמינים אלו נקשרו עם סיכון מוגבר לתוצאות תפקודיות גרועות חודש לאחר האירוע המוחי (יחס סיכויים של 1.09, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.19).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי תסמינים דיכאוניים הינם גורם סיכון חשוב לאירוע מוחי חד, כולל אירוע מוחי איסכמי והמורגי. תסמינים דיכאוניים טרם האשפוז נקשרו עם תוצאות תפקודיות גרועות יותר, רמז להשפעה שלילית אפשרית של תסמינים דיכאוניים על ההתאוששות לאחר אירוע מוחי.

Neurology, March 2023

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה