משפחה

ההשפעה של איכות שינה ירודה על הישרדות ללא מחלות לב וכלי דם (BMC Med)

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי איכות שינה ירודה מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלות לב וכלי דם במהלך החיים, כאשר הקשר בולט במיוחד בחולים עם הפרעות נשימה בשינה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים שפורסמו לאחרונה הציעו כי דפוסי שינה שליליים מעלים את הסיכון למחלות לב וכלי דם. כעת הם ביקשו לבחון את ההבדלים בהישרדות ללא מחלות לב וכלי דם בין מבוגרים עם דפוסי שינה שונים.

מדגם המחקר כלל 308,683 מבוגרים בגיל העמידה ממאגר UK Biobank, מהם 140,181 עם נתונים זמינים. הם התבססו על מדד שינה משולב שכלל דיווח עצמי על כרונוטייפ, משך שינה, תלונות על נדודי שינה, נחירות וישנוניות במהלך היום, על-מנת לסווג את המשתתפים לקטגוריות שינה: ירודה, בינונית ובריאה. עוד זיהו החוקרים שלוש הפרעות שנה קליניות: אינסומניה, הפרעות נשימה בשינה והפרעות שינה אחרות.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת תוחלת החיים ללא מחלות לב וכלי דם בהתאם לדפוסי השינה השונים וההפרעות הקליניות.

ממצאי המחקר מעידים על אובדן הדרגתי של תוחלת חיים ללא מחלות לב וכלי דם עם ירידה באיכות השינה: בהשוואה לדפוסי שינה בריאים, בקרב אלו עם איכות שינה ירודה תועדה ירידה של 1.80 ו-2.31 שנות הישרדות ללא מחלות לב וכלי דם בנשים ובגברים, בהתאמה. באלו עם איכות שינה בינונית תועדה ירידה של 0.48 ו-0.55 שנות חיים ללא מחלות לב וכלי דם, בהתאמה.

בקרב גברים, באלו עם אינסומניה או הפרעות נשימה בשינה נרשמה ירידה של 3.84 או 6.73 שנות חיים ללא מחלות לב וכלי דם, בהתאמה.

בקרב נשים, הפרעות נשימה בשינה או הפרעות שינה אחרות לוו בירידה של 7.32 או 1.43 שנות חיים ללא מחלות לב וכלי דם, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי איכות שינה ירודה, הן לפי דיווח עצמי והן לפי אבחנת רופא, מלווה בסיכוי נמוך יותר להישרדות ללא מחלות לב וכלי דם, כאשר הקשר בולט במיוחד בחולים עם הפרעות נשימה בשינה.

BMC Med, March 2, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה