גריאטריה

עדויות חדשות תומכות בטיפול מוקדם לאיזון מקצב הלב בחולים עם פרפור פרוזדורים (N Engl J Med)

מנתונים שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולה כי התחלת טיפול לאיזון מקצב הלב (Rhythm Control) עם תרופות אנטי-אריתמיות ו/או אבלציה בחולים עם פרפור פרוזדורים מוקדם, אשר אובחן לאחרונה, הוביל לסיכון נמוך משמעותית לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים, בהשוואה לטיפול המבוסס על איזון קצב הלב (Rate Control), לאורך למעלה מחמש שנות מעקב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שיפור בטיפול בפרפור פרוזדורים, בחולים עם הפרעת הקצב הנ”ל עדיין קיים סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים ולא ברור אם טיפול מוקדם לאיזון קצב הלב או מקצב הלב עשוי להפחית סיכון זה.

במחקר הבינלאומי חולקו באקראי משתתפים עם פרפור פרוזדורים מוקדם (אבחנה עד שנה לפני הגיוס למחקר) ומחלה קרדיווסקולארית חולקו באקראי לטיפול מוקדם לאיזון מקצב הלב או לטיפול סטנדרטי. טיפול מוקדם לאיזון מקצב הלב כלל מתן תרופות אנטי-אריתמיות או אבלציה של פרפור פרוזדורים. טיפול סטנדרטי הוגבל לטיפול לאיזון קצב הלב להקלה על תסמינים על-רקע הפרעת הקצב.

התוצא העיקרי הראשון היה משלב של תמותה קרדיווסקולארית, אירוע מוחי, או אשפוז בשל החמרת אי-ספיקת לב או תסמונת כלילית חדה. התוצא העיקרי השני היה מספר הלילות ששהו החולים בבית חולים בכל שנה. תוצא הבטיחות העיקרי היה משלב של תמותה, אירוע מוחי, או אירועים חריגים חמורים על-רקע טיפול לאיזון מקצב הלב.

מדגם המחקר כלל 2,789 חולים מ-135 מרכזים עם פרפור פרוזדורים מוקדם. המחקר הופסק בשל הוכחת יעילות בניתוח הביניים השלישי לאחר חציון מעקב של 5.1 שנים.

שיעורי התוצא העיקרי עמדו על 3.9 מקרים ל-100 שנות-אדם (249 חולים) ועל 5.0 מקרים ל-100 שנות-אדם (316 חולים) (יחס סיכון של 0.79, p=0.005).

לא תועד הבדל משמעותי במספר הלילות הממוצע ששהו חולים בבית חולים (5.8 ימים לעומת 5.1 ימים בשנה, בהתאמה, P=0.23).

לא תועדו הבדלים בשיעור החולים עם תוצא בטיחות; אירועים חריגים חמורים על-רקע טיפול לאיזון מקצב הלב תועדו ב-4.9% מהחולים בקבוצת טיפול מוקדם לאיזון מקצב הלב ו-1.4% מהחולים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול מוקדם לאיזון מקצב הלב לווה בסיכון מופחת לסיבוכים קרדיווסקולאריים, בהשוואה לטיפול סטנדרטי, בחולים עם פרפור פרוזדורים ומחלות לב וכלי דם.

N Engl J Med. Published online August 29, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה