גריאטריה

הרגלי שינה בריאים עשויים להפחית את הסיכון להישנות פרפור פרוזדורים לאחר אבלציה (Clin Cardiol)

דפוסי שינה בריאים, כמו גם שיפור הרגלי השינה, מלווים בסיכון מופחת להישנות פרפור פרוזדורים בחולים לאחר אבלציה באמצעות צנתר לטיפול בהפרעת הקצב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעות שינה עשויות להשפיע על הפעלת מערכת עצבים סימפתטית ולהביא לעליה בתהליכי דלקת ועקה חמצונית, אשר מצידן מעלות את הסיכון להישנות הפרעת קצב הלב לאחר אבלציה.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי ובחנו את הנתונים אודות 416 משתתפים שעברו בהצלחה אבלציה באמצעות צנתר. הם העריכו את דפוסי השינה באמצעות שאלונים שכללו שאלות אודות הרגלי השינה, משך השינה, נוכחות אינסומניה, נחירות וישנוניות במהלך שעות היום. מבין כלל המשתתפים במחקר, 208 הוגדרו כבעלי הרגלי שינה בריאים.

לאורך חציון מעקב של 32.42 חודשים, שיעורי הישנות פרפור פרוזדורים עמדו על 50% בקרב אלו עם הרגלי שינה לא-בריאים, 42.6% באלו עם הרגלי שינה בטווח הביניים ו-19.2% בחולים עם הרגלי שינה בריאים (p<0.01). לאחר תקנון למשתנים שונים, דפוסי שינה לא-בריאים לוו בסיכון מוגבר להישנות הפרעת הקצב (יחס סיכון של 3.47, p<0.001).

מדדים דוגמת משך שינה הולם (יחס סיכון של 0.53, רווח בר-סמך 95% של 0.36-0.79), העדר אינסומניה (יחס סיכון של 0.47, רווח בר-סמך 95% של 0.32-0.68) והעדר ישנוניות-יתר במהלך שעות היום (יחס סיכון של 0.61, רווח בר-סמך 95% של 0.41-0.89) לוו בסיכון מופחת להישנות פרפור פרוזדורים. החוקרים לא זיהו השפעה על הסיכון להישנות הפרעת הקצב בחולים שהצהירו על עצמם כטיפוסים של בוקר, או באלו שדיווחו כי אינם נוחרים בלילה.

החוקרים כותבים כי הרגלי שינה שונים עשויים להשפיע על התפתחות הפרעות קצב לב במסלולים שונים, לכן לא מפתיע לגלות את ההשפעה המגנה של הרגלי שינה בריאים מפני פרפור פרוזדורים.

Clin Cardiol, Jan 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה