גריאטריה

אבחון דמנציה פרונטומפורלית באמצעות אפליקציית סמארטפון (JAMA Network Open)

הערכה קוגניטיבית באמצעות אפליקציית סמארטפון היא דרך אמינה ותקפה לזיהוי דמנציה פרונטומפורלית (FTD) אצל אנשים בסיכון גבוה, כך מראה מחקר חדש שפורסם ב-JAMA Network Open

הערכה קוגניטיבית באמצעות אפליקציית סמארטפון היא דרך אמינה ותקפה לזיהוי דמנציה פרונטומפורלית (FTD) אצל אנשים בסיכון גבוה, כך מראה מחקר חדש שפורסם ב-JAMA Network Open. בדיקות קוגניטיביות שבוצעו מרחוק בטלפון “הראו תוצאות דומות למבחנים קוגניטיביים בקליניקה עם תקן הזהב והדמיית מוח”, אמר החוקר הראשי של המחקר. “סיפקנו גם ראיות לכך שהערכות אלו עשויות להיות שימושיות לאיתור תסמינים מוקדמים של המחלה ברמה שהיא שווה, או אולי מעט טובה יותר, מהבדיקות שלנו שהם תקן הזהב”, הוסיף.

למרות שמדובר במחלה נדירה יחסית, דמנציה פרונטומפורלית היא הגורם העיקרי לדמנציה בחולים מתחת לגיל 60. חולים מאובחנים בדרך כלל בשלב מאוחר יחסית של המחלה בגלל שהם צעירים ובגלל שהתסמינים שלהם עלולים להיות מאובחנים בטעות כהפרעה פסיכיאטרית. בנוסף, תסמינים התנהגותיים ומוטוריים של הדמנציה יכולים להקשות על משפחות להגיע לבדיקה והערכה במרפאה, מה שהופך את ההערכה מרחוק לצורך חשוב.

האפליקציה, ALLFTD-mApp, כוללת משימות קוגניטיביות, מוטוריות ומשימות הקשורות בדיבור. החוקרים העריכו את המהימנות והתקפות של האפליקציה, מול הערכה סטנדרטית במרפאה, בכ-350 אנשים (גיל ממוצע, 54 שנים; 58% נשים; רמת השכלה ממוצעת, 16.5 שנים). אפליקציית הסמארטפון הראתה מהימנות “בינונית עד מצוינת”, דיווחו החוקרים. תוקף הקשר בין חומרת המחלה להערכה על ידי סמארטפון הוערך בעזרת בדיקות נוירופסיכולוגיות והערכה של דימות מוחית.

הם גם דיווחו כי שילוב של בדיקות קצרות בסמארטפון הבדיל במדויק בין דמנציה למשתתפים ללא פגיעה קוגניטיבית, סינן משתתפים ללא תסמינים וזיהה דמנציה פרונטומפורלית פרודרומלית ברגישות גבוהה יותר מאשר ההערכה הקוגניטיבית של מונטריאול.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה