כירורגיה של היד

טיפול בבנזודיאזפינים בהריון מלווה בסיכון מוגבר להפלות (JAMA Psychiatry)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry עולה כי טיפול בבנזודיאזפינים בשלב מוקדם של הריון מלווה בעליה משמעותית בסיכון להפלה, גם לאחר תקנון לערפלנים אפשריים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תכשירים ממשפחת בנזודיאזפינים יכולים לחצות בקלות את מחסום השליה ולהצטבר בריכוזים משמעותיים ברקמות עובר. לאור ההשפעה האפשרית של תרופות אלו על התרבות תאים ותהליכי התמיינות, ייתכן כי תכשירים ממשפחה זו יובילו להפרעות בהתפתחות העובר ועליה בסיכון להפלות.

החוקרים השלימו מחקר ארצי, מבוסס-אוכלוסייה, שהתבסס על נתונים אודות למעלה מ-3 מיליון הריונות של קרוב ל-2 מיליון נשים (גיל ממוצע של 30.61 שנים) בין 2004 ועד 2018. הנתונים נאספו ממאגר National Birth Certificate Application ו-National Health Insurance Database. מבין הריונות אלו, 4.4% הסתיימו בהפלה, אשר הוגדרה ככל אובדן הריון בין ביקור ראשון לפני הלידה ובין ביקור בשבוע 19 להיריון. לנשים אלו התאימו החוקרים נשים תואמות בזמן חשיפה.

מהנתונים עולה כי חשיפה לתרופות ממשפחת בנזודיאזפינים במהלך 1-28 ימים לפני הפלה תועדה ב-1,502 הריונות, כאשר ב-2,806 הריונות תועדה חשיפה במהלך 31-58 ימים או 181-208 ימים לפני מחזור אחרון.

טיפול בבנזודיאזפינים במהלך ההיריון לווה בסיכון מוגבר להפלה (יחס סיכויים של 1.69, רווח בר-סמך 95% של 1.52-1.87), הן עם שימוש בתרופות ארוכות-טווח (יחס סיכויים של 1.67, רווח בר-סמך 95% של 1.44-1.93) והן עם תרופות קצרות-טווח (יחס סיכויים של 1.66, רווח בר-סמך 95% של 1.47-1.87). הממצאים היו עקביים במגוון ניתוחי רגישות שלקחו בחשבון חלונות זמן שונים וסיווגים שונים.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי עליה בסיכון להפלה נקשרה עם כל אחד מסוגי תכשירי בנזודיאזפינים זמינים מסחרית, כאשר יחסי הסיכויים נעו בין 1.39 עם חשיפה ל-Alprazolam ועד 2.52 עם חשיפה לטיפול ב-Fludiazepam.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בנקיטת משנה זהירה בשימוש בבנזודיאזפינים במהלך היריון מוקדם. תוצאות המחקר מספקות גם עדויות העשויות לסייע בהנחיית רופאים בקבלת החלטות מושכלת באשר לטיפול בהפרעות פסיכיאטרית ובעיות שינה בנשים הרות.

JAMA Psychiatry, Dec 27, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה