מחלות זיהומיות

עליה בסיכון לזיהומי עצם, מפרק ורקמה רכה לאחר בקטרמיה של סטאפילוקוק בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Rheumatology עולה כי לאחר בקטרמיה של Staphylococcus aureus, בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) סיכון גבוה כמעט כפליים לזיהומי עצם, מפרק ורקמה רכה, עם סיכון דומה לתמותה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בקטרמיה של Staphylococcus aureus מלווה בפרוגנוזה רעה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית; עם זאת, אין מחקרים עם גודל מדגם מספק להערכת הסיכון לזיהום עצם, מפרק ורקמה רכה, או סיכון לתמותה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית לאחר בקטרמיה של חיידקים אלו.

מטרת מחקר עוקבה ארצי זה הייתה לבחון את ההיארעות המצטברת של זיהומי עצם, מפרק או שריר וסיכון לתמותה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, בהשוואה לחולים ללא מחלת המפרקים, לאחר בקטרמיה של Staphylococcus aureus.

מדגם המחקר כלל 18,274 חולים עם אירוע ראשון של בקטרמיה של Staphylococcus aureus בין השנים 2006 ו-2018, מהם 367 עם אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית לפני בקטרמיה. מדגם החולים עם דלקת מפרקים שגרונית כלל שיעור גבוה יותר של נשים (62%) וגיל חציוני גבוה יותר (73 שנים), בהשוואה לאלו ללא מחלת המפרקים (37% נשים; גיל חציוני של 70 שנים).

שיעורי ההיארעות המצטברים של זיהומי עצם, מפרק ושריר (כולל דלקת מפרקים זיהומית, ספונדיליטיס, אוסטיאומיאליטיס, אבצס שריר פסואס או זיהום מפרק תותב) היו גבוהים כמעט כפליים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, בהשוואה לאלו ללא מחלת המפרקים (23.1% לעומת 12.5%; יחס סיכון של 1.93, רווח בר-סמך 95% של 1.54-2.41).

בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, הסיכון לזיהומי עצם, מפרק או שריר היה גבוה יותר עם טיפול במעכבי TNF (יחס סיכון של 2.27, רווח בר-סמך 95% של 1.29-3.98) ושתלים אורתופדיים (יחס סיכון של 1.75, רווח בר-סמך 95% של 1.08-2.85).

יתרה מזאת, שיעורי התמותה לאחר 90 ימים היו דומים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (35.4%) ואלו ללא מחלת המפרקים (33.9%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות הכרת הסיכון המוגבר לסיבוכים לאחר בקטרמיה של Staphylococcus aureus בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, בפרט בקרב מטופלים במעכבי TNF ובאלו עם שתלים אורתופדיים.

Rheumatology, March 9, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה