מחלות זיהומיות

טיפול ב-Niacinamide יעיל להפחתת רמות זרחן בדם במטופלי המודיאליזה (J Ren Nutr)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Renal Nutrition מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Niacinamide עשוי לשמש כטיפול יעיל להפחתת ריכוזי זרחן בדם בחולים עם כשל כלייתי תחת טיפולי המודיאליזה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היפרפוספטמיה הינה סיבוך נפוץ בחולים עם כשל כלייתי, למרות השימוש בסופחי זרחן. ויטמין B3, בין אם בצורת Niacin או Niacinamide, הוצע כתוספת טיפול אפשרית להפחתת ריכוזי זרחן בדם באוכלוסייה זו. יתרה מזאת, הרושם העולה מהנתונים הוא כי ל- Niacinamide אין את תופעות הלוואי המתוארות עם Niacin.

החוקרים השלימו מחקר כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, להשוואת Niacinamide במינון 250 מ”ג או 500 מ”ג ביום אל מול פלסבו, אשר ניתנו למשך 12 שבועות לחולים תחת טיפול בסופחי זרחן מאושרים לשימוש. מדגם המחקר כלל 35 חולים תחת טיפול דיאליזה, שנבחרו באקראי בין 2015 ו-2016 לקחת חלק במחקר. התוצא העיקרי היה ירידה בריכוזי זרחן בדם, כאשר תוצאים משניים כללו את ספירת הטסיות והפסקות טיפול עקב תופעות לוואי.

מהנתונים עולה כי Niacinamide הינו טיפול נסבל היטב ולא הביא לעליה בסיכון לתרומבוציטופניה. הטיפול הפחית משמעותית את ריכוזי זרחן בדם בהיקף של 0.59 מ”ג/ד”ל. מניתוח סטטיסטי עלה עדיפות ל-12 שבועות טיפול ב- Niacinamide לעומת 12 שבועות טיפול דמה, עם הבדל בין הקבוצות של 0.77 מ”ג/ד”ל. למרות שלא תועדו הבדלים משמעותיים בספירת טסיות בין קבוצות הטיפול, שלושה חולים פיתחו תופעות לוואי שהובילו להפסקת Niacinamide.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי Niacinamide מהווה טיפול יעיל להפחתת ריכוזי זרחן בדם בחולים עם כשל כלייתי תחת המודיאליזה. בנוסף, הטיפול נסבל היטב ואינו מעלה את הסיכון לתרומבוציטופניה. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים באוכלוסיות גדולות יותר לאישור הממצאים.

J Ren Nutr, Dec 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה