חקר הכבד

גורמים המנבאים הישנות Giant Cell Tumor ביד (מתוך Journal of Hand Surgery)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Journal of Hand Surgery עולה כי מעורבות ישירה של גידי המיישרים, גידי המכופפים, או קפסולות המפרק מציבה חולים עם Giant Cell Tumor בסיכון גבוה להישנות המחלה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Giant Cell Tumor של היד עדיין מציבה דילמה מבחינת הטיפול: הטיפול דורש מאזן בין דיסקציה נרחבת להוצאת הגידול ובין הסיכון להישנות. אין קונצנזוס בנוגע לאופן הטוב ביותר לטפל בחולים אלו. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לזהות את שיעורי ההישנות של Giant Cell Tumor של היד, וכן את הקורלציה עם סוג הרקמה הספציפי.

מדגם המחקר כלל 230 מקרים של Giant Cell Tumor של היד. תקופת המעקב הממוצעת עמדה על 51 חודשים. החוקרים עקבו בנוסף אחר נתונים דמוגרפים ונתוני מעקב. היעד העיקרי אחריו עקבו החוקרים היה הישנות הגידול. ניתוח סטטיסטי נועד לקבוע אילו גורמים בתר-ניתוחיים ותוך-ניתוחיים קשורים בהישנות הגידול.

החוקרים מדווחים על 27 הישנויות של הגידול בקבוצת המקרים. גידולים המערבים את הגידים המיישרים, הגידים המכופפים, או קפסולות המפרק היו בעלי הקורלציה הבולטת ביותר עם הישנות הגידול: 12, מקרים, 8 מקרים ו-12 מקרים, בהתאמה. מנגד, תועדה הישנות אחת בלבד בקרב חולים בהם לא תועדה מעורבות של הגידים המיישרים או המכופפים, או קפסולת המפרק. החוקרים לא מצאו קשר עם מעורבות של העורק, המרכיב הנוירו-וסקולארי, מעטפת הגיד, או העצם בעת ההוצאה הראשונית. לא זוהו גורמים טרום-ניתוחיים או פוסט-ניתוחיים שהיו קשורים עם הישנות הגידול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי על-בסיס ממצאי המחקר, חשוב להקפיד על ניטור הדוק אחר החולים ועל מתן טיפול אדג’וונטי לחולים בסיכון גבוה. מידע זה עשוי לסייע למנתחי כף יד לפתח אלגוריתמים מבוססי-עדויות לטיפול בחולים עם Giant Cell Tumor של היד.

Journal of Hand Surgery: Volume 35: Issue 3:451-456

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה