חקר הכבד

מעקב לאורך 5 שנים לאחר ניתוח לשחרור תעלת שורש כף היד (מתוך ה- Journal of Hand Surgery)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Journal of Hand Surgery בפברואר 2010, עולה כי נבדקים בני 65 שנים ומעלה אשר עברו ניתוח לשחרור תעלת שורש כף היד (Carpal Tunnel Release), שמרו על התוצאות הקליניות במעקב של 5 שנים.

החוקרים מסבירים כי מחקר קליני משנת 2005, אשר ביצע מעקב לאורך 6 חודשים הדגים את יעילות שחרור תעלת שורש כף היד בבני 65 שנים ומעלה, והראה כי גיל אינו מהווה התווית נגד לניתוח.

מטרת החוקרים במחקר הנוכחי הייתה לקבוע האם 5 שנים לאחר הניתוח, מופיע שיפור קליני נוסף, נשמרות התוצאות הקיימות או שיש חזרה של תסמיני CTS (תסמונת תעלת שורש כף היד –Carpal tunnel syndrome).

במחקר הנוכחי יצרו החוקרים קשר עם כל 66 החולים שנכללו במחקר המקורי ב- 2005, על מנת להעריכם מחדש.  12 חולים לא היו זמינים עקב מוות או פגיעה נוירולוגית קשה.  מתוך 54 הנבדקים שנותרו, 19 הסכימו להשתתף במחקר המחודש.  סה”כ נבדקו 29 ידיים.  המשתתפים נתנו אנמנזה מלאה ועברו בדיקה גופנית תוך דגש על מצב ידיהם ב- 5 השנים שחלפו.  נעשה שימוש ב- Michigan Hand Outcome Questionnaire, על מנת להעריך את התפקוד הכללי של היד, פעילויות יומיומיות, תפקוד במקום העבודה, מידת הכאב, וכן שביעות הרצון מתפקוד היד ומראה הסופי.

מתוצאות המחקר עולה כי החולים שמרו על השיפור הקליני, ולא הודגם הבדל משמעותי מן המידע שנאסף לאחר 6 חודשים וזה שנאסף לאחר 5 שנים.  בדיקתם הגופנית פרט לחוזק האחיזה, שוב לא השתנתה משמעותית.  כמו כן החולים שמרו על השיפור ביכולת ההבחנה בין שתי נקודות.  רגישות על גבי הצלקת פחתה לאורך 5 שנים.  ה- Michigan Hand Outcome Questionnaire אישר כי השיפור הראשוני לאחר הניתוח נמשך בכל המשתנים לפחות במשך 5 שנים.

חולה יחיד עבר שחרור נוסף של תעלת שורש כף היד לאור חזרת התסמינים.

באופן כללי, 94% מהחולים היו מאוד מרוצים או לגמרי מרוצים מתוצאות הניתוח גם לאחר 5 שנים.

Journal of Hand Surgery

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה