המעבדה הרפואית

האם ללית’יום השפעה מגנה על מערכת העצבים? (מדסקייפ, מתוך כנס ICBD)

מחקר חדש  מקנדה מצא כי גם בחולים הסובלים מהפרעה דו קוטבית קשה ועקשנית, ניכר כי הטיפול בלית’יום קשור לנפח היפוקמפוס מוגדל. ממצאים אלה מחזקים את העדויות לכך שללית’יום השפעה מגנה על מערכת העצבים וכי הטיפול בעזרת התרופה עשוי להתאים לשימוש נרחב ומניב תועלת במטופלים הסובלים ממחלות נוירודגנרטיביות. המחקר הוצג בכנס הבינלאומי העשירי להפרעות דו קוטביות (ICBD).

בכתבה במדסקייפ מצוטט החוקר הראשי, ד”ר האג’ק, באומרו כי נמצאו שינויים מבנים במוחם של המטופלים עם הפרעה דו קוטבית הסובלים ממנה לאורך זמן, אלא אם טופלו בלית’יום. המטופלים שלא טופלו בתרופה הציגו נפח היפוקמפלי נמוך יותר בהשוואה למטופלים שקיבלו לית’יום. לדבריו, גם בחולים קשים, עם מחלה עקשנית ותדירה בהתקפים ובאשפוזים, נראה כי הטיפול בלית’יום מביא לתצורת מוח הדומה לזו שבמטופלים בריאים.

המחקר בא לבחון האם הקשר בין הטיפול בתרופה, שנמצאה כבעלת השפעה על המוח בהדמיות ממחקרים שנערכו בעבר, קשורה גם להשפעה מגנה על מערכת העצבים והמוח והאם השפעה כזו היא ישירה או שניונית לטיפול. החוקרים בחנו מידע מ-MRI 1.5T משלושים ושבעה מטופלים הסובלים מהפרעה דו קוטבית שקיבלו טיפול בלית’יום במשך שנתיים לפחות (שכונתה קבוצת הלית’יום) מול 19 מטופלים עם הפרעה ביפולארית שנחשפו לפחות משלושה חודשי טיפול בלית’יום בחייהם, יותר משנתיים לפני תחילת המחקר (שכונתה ‘קבוצת ה-‘non-lithium), ואל מול קבוצת ביקורת שכללה 50 משתתפים. כל המשתתפים עם ההפרעה הדו-קוטבית סבלו ממנה במשך למעלה מעשר שנים ולקו בלפחות חמישה התקפי מאניה; כולם היו במעקב  פרוספקטיבי . החוקרים מצאו כי בקבוצת ה- non-lithium  ניכרו נפחי היפוקמפוס קטנים יותר מאשר בקבוצת הביקורת או מבקבוצת הלית’יום.  עם זאת נמצא כי אלו שטופלו סבלו יותר מפי שלוש מהפרעות במצב רוח.

כאשר המטופלים בקבוצת הלית’יום סבלו מהתקף בעודם מטופלים בתרופה, נראה שנפח ההיפוקמפוס שלהם נותר דומה לזה של קבוצת הביקורת הבריאה, ובאופן מובהק גבוה יותר משל קבוצת ה- non-lithium.

ההשפעה של לית’יום נראתה כלא קשורה לתגובה לטיפול, כלומר שגם במטופלים בהם התגובה הקלינית לא היתה מלאה, ניכרה ההשפעה החיובית על המח.  לדברי החוקרים, ההשפעה העצמאית הזו עשויה להעיד שתיתכן תועלת מגינה בטיפול בלית’יום במטופלים הסובלים ממחלות נוירודגנרטיביות שונות.

לכתבה במדסקייפ

10th International Conference on Bipolar Disorders (ICBD)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה