סטודנטים

האם לטיפול הורמונאלי חליפי השפעה על הסיכון לסרטן קיבה? (Maturitas)

במאמר שפורסם בכתב העת Maturitas מדווחים חוקרים מדרום קוריאה על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי טיפול הורמונאלי חליפי מלווה בסיכון מופחת לסרטן קיבה בנשים לאחר-מנופאוזה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סרטן קיבה הינה ממאירות נפוצה בגברים ובנשים, אך נפוצה יותר בקרב נשים לאחר-מנופאוזה לעומת נשים צעירות יותר. ההשפעה המגנה של הורמוני מין כנגד סרטן קיבה אינה ידועה ולכן הם ביקשו לבחון את הקשר בין טיפול הורמונאלי חליפי ובין הסיכון לסרטן קיבה בנשים.

החוקרים אספו נתונים ממדגם עוקבה ארצי שכלל נשים מעל גיל 40 שנים, אשר השלימו בדיקות רפואיות בהתאם לביטוח הרפואי בקוריאה בשנת 2009. לאחר הוצאת נשים עם נתונים חסרים ואלו עם אבחנה קודמת של מחלה ממארת, כ-1.3 מיליון נשים לאחר-מנופאוזה נכללו במחקר וחולקו לקבוצות לפי היסטוריית טיפול הורמונאלי חליפי. המשתתפות היו במעקב עד שנת 2018 להערכת הסיכון להיארעות סרטן קיבה.

מספר הנשים עם היסטוריה של טיפול הורמונאלי חליפי עמד על 214,723 נשים (15.9%), כאשר 1,139,898 נשים (84.1%) לא קיבלו טיפול הורמונאלי חליפי.

לאורך מעקב ממוצע של 8.32 שנים תועדו 12,496 מקרים של סרטן קיבה באוכלוסיית המחקר, כולל 10,962 מקרים בקרב נשים שקיבלו טיפול הורמונאלי חליפי ו-1,534 מקרים בנשים שלא קיבלו טיפול זה.

במודל מתוקן, טיפול הורמונאלי חליפי לווה בירידה של 12% בסיכון להתפתחות סרטן קיבה, בהשוואה לנשים שלא קיבלו טיפול הורמונאלי חליפי (יחס סיכון של 0.88, רווח בר-סמך 95% של 0.83-0.932). חשיפה לטיפול הורמונאלי חליפי לפרק זמן של מעל שנתיים לוותה בירידה בסיכון לממאירות קיבה, בפרט בנשים שהחלו בטיפול לפני גיל 50 שנים (ירידה יחסית של 45% בסיכון לסרטן קיבה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר הפרוספקטיבי הגדול מעידים כי טיפול הורמונאלי חליפי מלווה בסיכון מופחת לסרטן קיבה בנשים לאחר-מנופאוזה.

Maturitas, March 8, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה