טכנולוגיות רפואיות

מודל לימוד מכונה מסייע בזיהוי תסמונת Long QT Syndrome (מתוך JAMA Cardiol)

מודל לימוד מכונה הוכח כיעיל יותר בזיהוי תסמונת Long QT Syndrome מולדת על-בסיס בדיקת אק”ג במנוחה, בהשוואה למדידה ידנית של מרווחי QT ע”י מומחים להפרעות קצב לב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Cardiology.

החוקרים כותבים כי תסמונת Long QT Syndrome הינה מחלת תעלת יונים בלב המלווה בסיכון מוגבר לסינקופה, טכיקרדיה עלייתית, ולעיתים נדירות, מוות לבבי פתאומי, אך עם טיפול הולם ניתן להשיג תוצאות מצוינות. למרות שלעיתים קרובות ניתן לזהות את המקרים הללו עפ”י הארכת מקטע QT בבדיקת אק”ג במנוחה, בעד מחצית מהחולים מרווח QT תקין או גבולי בבדיקת אק”ג במנוחה.

החוקרים פיתחו מודל לימוד מכונה לזיהוי תסמונת Long QT Syndrome על-בסיס בדיקות אק”ג. הם בחנו את המודל בחולים שלקחו חלק במאגר Canadian National Hearts in Rhythm Organization Registry, הכולל חולים עם הפרעות קצב תורשתיות וקרדיומיופתיות ואת קרובי המשפחה שלהם ללא מחלת הלב.

המחקר כלל קבוצה של חולים עם צורות קלות יותר של Long QT Syndrome, אותם עשוי להיות קשה לזהות על-בסיס בדיקת אק”ג במנוחה. במסגרת המחקר נבחנו בסך הכול 4,521 תרשימי אק”ג של 990 חולים.

מהערכת התוקף של המודל עלה כי למודל דיוק אבחנתי גבוה לזיהוי תסמונת Long QT Syndrome (שטח מתחת לעקומה של 0.93) ובהבחנה בין שני הגנוטיפים הנפוצים ביותר (שטח מתחת לעקומה של 0.91).  דיוק זה היה גבוה יותר מזה שהציגו מומחים בהפרעות קצב לב לזיהוי תסמונת Long QT Syndrome על-פי חישוב ידני של מרווח QTc (רגישות של 0.90 לעומת 0.36, בהתאמה), כולל בנבדקים עם מרווח QTc תקין או גבולי.

הערכה נוספת של תוקף המודל במדגם חיצוני של חולים בסיכון גבוה וביקורות עם גנוטיפ שלילי אישרה את הממצאים.

החוקרים כותבים כי מחקרים נוספים לאישור הדיוק של המודל עשויים לתמוך בשימוש רחב יותר של כלי זה להערכת הסיכון להפרעות קצב לב בחולים עם חשד לתסמונת Long QT Syndrome.

JAMA Cardiol, March 6, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה