נפרולוגיה

מה בין עישון אימהי ובין הסיכון להפרעות יתר לחץ דם של היריון? (Hypertension)

במאמר שפורסם בכתב העת Hypertension מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב נשים שהפסיקו לעשן במהלך ההיריון תועד סיכון מוגבר לעליה מופרזת במשקל הגוף והתפתחות הפרעות יתר לחץ דם של היריון. עם זאת, למרות שהפסקת עישון במהלך ההיריון מלווה בסיכון מוגבר להפרעות יתר לחץ דם של היריון, צעד זה גם מלווה בסיכון מופחת ללידת מת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שעישון סיגריות נקשר עם השפעה מגנה מפני קדם-רעלת היריון, הפסקת עישון גם מובילה לעליה במשקל, כאשר עליה במשקל עד לטווח של השמנת-יתר הינה גורם סיכון להפרעות יתר לחץ דם של היריון.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין הרגלי עישון, מדד מסת גוף ועליה במשקל במהלך ההיריון ובין הסיכון להפרעות יתר לחץ דם של היריון. החוקרים השלימו ניתוח חתך שהתבסס על נתוני לידות בארצות הברית ובחנו את הסיכון להפרעות יתר לחץ דם של היריון בהתאם להרגלי עישון אימהי, מדד מסת גוף ועליה במשקל הגוף במהלך ההיריון.

מבין למעלה מ-22.1 מיליון נשים שנכללו במחקר, שיעורי הפרעות יתר לחץ דם של היריון עמדו על 6.8% בנשים שלא עישנו מעולם, 6.8% בקרב נשים שהפסיקו לעשן ו-7.0% באלו שהמשיכו לעשן במהלך ההיריון.

מניתוח הנתונים עלה כי יחס הסיכון להפרעות יתר לחץ דם של היריון היה גבוה יותר בנשים שהפסיקו לעשן, בפרט בקרב אלו עם עדות לעליה עודפת במשקל הגוף במהלך ההיריון. לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, הקשר בין הפסקת עישון ובין הסיכון להפרעות יתר לחץ דם של היריון היה משמעותי עוד יותר.

ממצאי המחקר מעידים עוד על עליה של פי שש בשיעורי לידת מת בקרב נשים שהמשיכו לעשן במהלך ההיריון (2.3%), בהשוואה לנשים שהפסיקו לעשן (0.4%) או אלו שלא עישנו מעולם (0.4%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי כאשר מייעצים לנשים אודות חשיבות הפסקת עישון, יש להמליץ גם על תזונה נכונה ופעילות גופנית למניעת עליה עודפת במשקל הגוף במהלך ההיריון.

Hypertension, Feb 8, 2024

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה