נוירואימונולוגיה

פרוביוטיקה יעילה עבור דיכאון מג’ורי? (JAMA Psychiatry)

כאב ראש מיגרנה דיכאון
מחקר חדש הראה כי הוספת פרוביוטיקה לטיפול בתרופות נוגדות דיכאון עשויה להפחית את התסמינים בקרב מטופלים הסובלים מדיכאון מג'ורי

מחקר חדש שפורסם ב-JAMA Psychiatry ב-14 ביוני 2023 הראה כי הוספת פרוביוטיקה לטיפול בתרופות נוגדות דיכאון עשויה להפחית את התסמינים בקרב מטופלים הסובלים מדיכאון מג’ורי (MDD – Major depressive disorder). בסוף מחקר שארך 8 שבועות, משתתפים שהגיבו באופן חלקי לתרופות נוגדות דיכאון, הגיבו בצורה טובה יותר לאחר נטילת פרוביוטיקה בהשוואה למטופלים שנטלו פלצבו. החוקרת הראשית, ד”ר ויקטוריה ניקולובה, המכון לפסיכיאטריה, פסיכולוגיה ומדעי המוח בקינגס קולג’, לונדון, בריטניה, אמרה כי “למרות שהממצאים מאוד מבטיחים ומרגשים, הם רק הצעד הראשון, ויש צורך במחקרים גדולים יותר”.

ההערכה היא כי עד 60% מהמטופלים שנוטלים תרופות נוגדות דיכאון עבור MDD אינם משיגים תגובה מלאה. בהתבסס על הקשר בין המח למערכת העיכול, החוקרים ערכו מטה-אנליזה שכללה שבעה מחקרים ומצאו כי פרוביוטיקה הראתה יעילות בהפחתת תסמיני דיכאון כאשר נלקחה בנוסף לתרופות נוגדות דיכאון. בהמשך המחקר, החוקרים גייסו משתתפים משירותי בריאות ראשוניים ומשניים, וכך נאספו נתונים מ-49 מבוגרים שאובחנו עם MDD עם תגובה חלקית לתרופות נוגדות דיכאון, שמדורגת בציון מעל 13 במדד HAMD-17 (Hamilton Depression Rating-17). מחצית מהמשתתפים חולקו באופן אקראי לקבלת תוסף פרוביוטיקה למשך 8 שבועות. בתחילת המחקר, לאחר 4 שבועות ובסיום המחקר, החוקרים העריכו את רמת הדיכאון בקרב המשתתפים באמצעות HAMD-17, שאלון IDS (Inventory of Depressive Symptomatology). כמו כן, חרדה הוערכה באמצעות מדד HAMA (Hamilton Anxiety Rating Scale).

תוצאות המחקר הראו כי בהשוואה לקבוצת הפלצבו, לקבוצת הפרוביוטיקה היה שיפור רב יותר בתסמיני דיכאון לפי HAMD-17 (שבוע 4: SES 0.70, 95% CI 0.001-0.98) ו-IDS Self Report (שבוע 8: SES 0.64, 95% CI 0.03-0.87). כמו כן, קבוצת ההתערבות חוותה גם שיפורים גדולים יותר בתסמיני החרדה על פי מדד HAMA (שבוע 4: SES 0.67, 95% CI 0-0.95. שבוע 8: SES 0.79, 95% CI 0.06-1.05).

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה