נוירולוגיה

דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון מוגבר לאירוע מוחי (Neurology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology עולה כי דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון גבוה יותר משמעותית לאירוע מוחי, ללא תלות בשימוש במכשיר CPAP, אך זאת רק בקרב לבנים. מהממצאים עולה עוד כי הסיכון לאירוע מוחי בקרב שחורים עם דום נשימה חסימתי בשינה היה נמוך יותר באלו שטופלו ב-CPAP, בהשוואה לאלו ללא טיפול במכשיר זה.

החוקרים התבססו על נתונים אודות 22,192 משתתפים במחקר Reasons for Geographic and Racial Differences in Stroke, מחקר אמריקאי מבוסס-אוכלוסייה שכלל שחורים ולבנים ללא היסטוריה של אירוע מוחי בתחילת הדרך (גיל ממוצע של 64 שנים; 38% שחורים).

מבין כלל המשתתפים במחקר, 11% אובחנו עם דום נשימה חסימתי בשינה. המשתתפים היו במעקב לאורך 12 שנים וניתוח הנתונים כלל תקנון למשתנים דמוגרפיים, סוציואקונומיים וגורמי סיכון לאירוע מוחי.

לאורך תקופת המעקב, 969 משתתפים (4.4%) אובחנו עם אירוע מוחי.

לאחר תקנון לערפלנים, סיכון גבוה לדום נשימה חסימתי בשינה ואבחנה של הפרעת הנשימה בשינה לווה בסיכון גבוה יותר להיארעות אירוע מוחי בלבנים (יחס סיכון מתוקן של 1.22, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.47 ויחס סיכון מתוקן של 1.33, רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.70, בהתאמה), אם כי לא זוהה קשר דומה בקרב שחורים.

בקרב משתתפים עם אבחנה של דום נשימה חסימתי בשינה, טיפול ב-CPAP לווה בסיכון גבוה יותר להיארעות אירוע מוחי בלבנים (יחס סיכון מתוקן של 1.38, רווח בר-סמך 95% של 1.05-1.80), אך בשחורים תועד סיכון מופחת לסיבוך זה (יחס סיכון מתוקן של 0.36, רווח בר-סמך 95% של 0.14-0.90) בהשוואה לאלו שלא השתמשו ב-CPAP.

לא זוהה קשר בין נחירות ובין היארעות אירוע מוחי בשחורים או בלבנים.

החוקרים הופתעו מתוצאות מחקר מאחר וציפו לזהות סיכון מוגבר לאירוע מוחי בשחורים לעומת לבנים. מאחר והוכח כי שחורים סובלים מהפרעת נשימה חמורה יותר מלבנים ונדרשים לתקופת זמן ארוכה יותר להשלמת בדיקות סקר וטיפול לעומת לבנים, ייתכן כי לשימוש במכשיר CPAP השפעה מגנה גדולה יותר בשחורים.

Neurology, Feb 6, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה