נוירוכירורגיה

ההשפעה של טיפול שמרני מול ניתוחי על עובי שכבת אינטימה מדיה בעורקי התרדמה בחולים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש בנשים לאחר-מנופאוזה עם אבחנה של היפרפאראתירואידיזם ראשוני, מהן עולה כי ניתוח לכריתת בלוטת פאראתירואיד עשוי לעצור התקדמות טרשת עורקים תת-קלינית, כפי שבא לידי ביטוי בעובי שכבת אינטימה-מדיה בעורקי התרדמה, בעוד שבחולים שטופלו שמרנית עם מחלה קלה יותר תועדה החמרה לאורך הזמן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים העדויות אודות הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם אבחנה של היפרפאראתירואידיזם ראשוני אינן עקביות. מטרתם כעת הייתה לבחון באופן פרוספקטיבי את השינויים בטרשת עורקים מוקדמת בחולים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני שטופלו ניתוחית או שמרנית.

החוקרים בחנו מדדים ביוכימיים של היפרפאראתירואידיזם ראשוני, גורמי סיכון קרדיווסקולאריים (לחץ דם, פרופיל שומנים, המוגלובין מסוכרר ו-HOMA-IR) ואת עובי שכבת אינטימה-מדיה בעורקי תרדמה ונגע טרשתי ב-52 נשים לאחר-מנופאוזה עם אבחנה של היפרפאראתירואידיזם ראשוני. המדדים נבחנו בתחילת המחקר ולפחות 24 חודשים לאחר התערבות ניתוחית (22 חולים) או טיפול שמרני (30 חולים).

בתחילת המחקר, גילאי החולים שטופלו ניתוחית או שמרנית היו דומים, כמו גם מדדי מסת גוף, תפקוד כלייתי, רמות ויטמין D וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, עובי שכבת אינטימה-מדיה של עורקי התרדמה ונגעים טרשתיים.

משך המעקב אחר חולים לאחר ניתוח להסרת בלוטת פאראתירואיד היה ארוך יותר משמעותית, בהשוואה למשך המעקב אחר חולים שטופלו שמרנית (p=0.004).

מדדי היפרפאראתירואידיזם ראשוני השתפרו משמעותית לאחר 24 חודשים ומעלה מהניתוח, בעוד שבחולים שטופלו שמרנית רמות זרחן בדם ירדו מעט ורמות PTH עלו. בשתי הקבוצות תועדה עליה בלחץ דם סיסטולי ודיאסטולי לאורך המעקב, בעוד שגורמי סיכון קרדיווסקולאריים אחרים לא היו שונים משמעותית בין זרוע טיפול ניתוחי וזרוע טיפול שמרני.

עובי שכבת אינטימה-מדיה בחולים לאחר ניתוח להסרת בלוטת פאראתירואיד לאי היה שונה משמעותית לאחר הניתוח (0.85 לעומת 0.89 מ”מ, p=0.366), בעוד שבזרוע הטיפול השמרני נרשמה עליה משמעותית בעובי שכבה זו (0.80 מ”מ לעומת 0.93 מ”מ, p=0.008), גם לאחר תקנון למדדי לחץ דם. לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי הימצאות והיארעות נגע טרשתי בין שתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על ההשפעה המגנה מפני טרשת עורקי תרדמה של ניתוח לכריתת בלוטת פאראתירואיד בנשים לאחר-מנופאוזה עם אבחנה של היפרפאראתירואידיזם ראשוני.

J Clin Endocrinol Metab, Feb 12, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה