תזונה

אבחנה של אטופיק דרמטיטיס בילדות מלווה בסיכון מוגבר למחלת מעי דלקתית (J Pediatr)

הופעה של אטופיק דרמטיטיס בילדות מוקדמת מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלת מעי דלקתית בגיל מבוגר יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת The Journal of Pediatrics. עם זאת, ביטויים אטופיים לרוב אינם מלווים בסיכון מוגבר למחלת המעי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים להערכת הקשר בין אטופיה ובין מחלת מעי דלקתית העלו תוצאות סותרות. חלק גדול מהמחקרים הללו כללו מבוגרים, עם מגבלות הנוגעות להטיות זיכרון, או שהתבססו על אבחנות רופאים אשר ייתכן ולא התייחסו למקרים קלים.

במחקר הנוכחי נבחנו נתונים שנאספו באופן פרוספקטיבי אודות 83,311 ילדים משני מחקרי עוקבה, מחקר ABIS (1997-1997) ומחקר MoBa (1999-2008), אשר היו במעקב מהלידה עד שנת 2021 או עד לאבחנת מחלת מעי דלקתית.

המידע מההורים נאסף באופן פרוספקטיבי באמצעות שאלונים אודות אטופיה בילדיהם אשר ייתכן והתפתחה לפני גיל שלוש שנים. אטופיה כללה מצבים שונים דוגמת אסתמה, אטופיק דרמטיטיס, אלרגיה למזון, או נזלת אלרגית.

מהנתונים עולה כי 301 משתתפים אובחנו עם מחלת מעי דלקתית לאורך מעקב של קרוב ל-1.2 מיליון שנות-אדם. עד גיל שלוש שנים, 31,671 ילדים (38%) דיווחו על ביטוי אטופי כלשהו.

בילדים עם אטופיק דרמטיטיס לפני גיל 3 שנים תועד סיכון גבוה יותר משמעותית למחלת מעי דלקתית (יחס סיכון מתוקן של 1.46), מחלת קרוהן (יחס סיכון מתוקן של 1.53) וקוליטיס כיבית (יחס סיכון מתוקן של 1.78).

החוקרים לא זיהו קשר בין ביטוי אטופי כלשהו לפני גיל שלוש שנים ובין הסיכון להתפתחות מחלת מעי דלקתית, מחלת קרוהן, או קוליטיס כיבית. באופן דומה, לא זוהה קשר בין אבחנה ספציפית של אלרגיה למזון, אסתמה או נזלת אלרגית שהופיעו בשלב מוקדם ובין הסיכון להתפתחות מחלת המעי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על גורמים משותפים אפשריים המובילים להתפתחות אטופיק דרמטיטיס ומחלת מעי דלקתית, העשויים לסייע בזיהוי חולים בסיכון למחלת המעי ובפיתוח גישות טיפול חדשות לשני המצבים.

J Pediatr, March 21, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה