אורתופדיה-פיזיותרפיה

אימוני כוח עשויים להפחית את הסיכון לכאבי ברכיים והתפתחות אוסטיאוארתריטיס (Arthritis & Rheumatol)

אימוני כוח בכל נקודת זמן במהלך החיים מלווים בסיכון מופחת לכאבי ברכיים ואוסטיאואארתריטיס, בניגוד להנחות לפיהן לפעילות גופנית השפעה שלילית על הברכיים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis and Rheumatology.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות אימוני כאב וכאבי ברכיים אודות 2,607 מבוגרים. הם התבססו על מדד Historical Physical Activity Survey Instrument להערכת ההשפעה של אימוני כוח במהלך ארבע תקופות לאורך החיים (גילאי 12-18 שנים, 19-34 שנים, 35-49 שנים ו-50 שנים ומעלה).

המשתתפים לקחו חלק במחקר Osteoarthritis Initiative, מחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי, שכלל משתתפים בגיל ממוצע של 64.3 שנים. אימוני כוח הוגדרו באופן בינארי וכן סווגו לשלישון נמוך, בינוני וגבוה. מהנתונים עולה כי 818 מבוגרים נחשפו לאימוני כוח ו-1,789 לא ערכו כלל אימוני כוח.

התוצאים העיקריים כללו את תדירות כאבי ברכיים, עדות הדמייתית לאוסטיאוארתריטיס ואוסטיאוארתריטיס הדמייתית תסמינית.

מהנתונים עולה כי עולה כי אימוני כוח בכל נקודת זמן במהלך החיים מלווה בשיעורי היארעות נמוכים יותר של כאבי ברכיים תדירים (יחס סיכויים של 0.82), אוסטיאוארתריטיס הדמייתית (יחס סיכויים של 0.83) ואוסטיאוארתריטיס הדמייתית תסמינית (יחס סיכויים של 0.77).

מחלוקה לפי שלישונים עלה כי רק בקרב מבוגרים עם חשיפה רבה לאימוני כוח תועד סיכון מופחת משמעותית לכאבי ברכיים תדירים (יחס סיכויים של 0.74), אוסטיאוארתריטיס הדמייתית (יחס סיכויים של 0.70) ואוסטיאוארתריטיס הדמייתית תסמינית (יחס סיכויים של 0.69); בשלושת המקרים תועד קשר מנה-תגובה, כאשר יחי הסיכויים הנמוכים ביותר תוארו בקרב אלו בשלישון העליון של היקף ביצוע אימוני כוח.

הממצאים היו דומים בקבוצות גיל שונות, אך הקשר בין אימוני כוח ובין תדירות פחותה של כאבי ברכיים ושל אוסטיאוארתריטיס הדמייתית ואוסטיאוארתריטיס הדמייתית תסמינית היה הבולט ביותר בקרב חולים בקבוצות הגיל המבוגרות ביותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדובר במחקר הראשון להערכת ההשפעה של אימוני כוח על בריאות הברך במבוגרים והנתונים תומכים בהמלצה לעודד חולים להקפיד על אימוני כוח במטרה להפחית את הסיכון לאוסטיאוארתריטיס ומחלות כרוניות אחרות.

Arthritis & Rheumatol, Oct 23, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה