אנדוקרינולוגיה ילדים

ניתוח בריאטרי עשוי להפחית משמעותית את חומרת COVID-19 (מתוך JAMA Surg)

במטופלים עם השמנת-יתר שהשיגו ירידה משמעותית במשקל הגוף לאחר ניתוח בריאטרי תועד סיכון מופחת לסיבוכים חמורים עקב COVID-19, בהשוואה לאלו עם השמנה שלא עברו את הניתוח ולא השיגו ירידה דומה במשקל הגוף, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Surgery.

המחקר התצפיתי, רטרוספקטיבי, כלל משתתפים עם מדד מסת גוף של 35 ק”ג למטר בריבוע ומעלה, כולל למעלה מ-5,000 מטופלים שעברו ניתוח בריאטרי ולמעלה מ-15,000 ביקורות תואמות שלא עברו ניתוח.

לאורך חציון מעקב של 7.6 שנים, הירידה האינקרמנטלית במשקל הגוף באלו לאחר ניתוח, בהשוואה לאלו שלא עברו ניתוח, עמדה על 18.6 אחוז, בהשוואה למשקל הגוף ההתחלתי. החוקרים הצליחו לאסוף נתונים באשר לסטאטוס COVID-19 במהלך התקופה בין תחילת מרץ בשנת 2020 ועד תחילת מרץ בשנת 2021 אודות 2,958 משתתפים לאחר ניתוח בריאטרי ו-8,851 ביקורות.

מהנתונים עולה כי בקרב אלו שעברו ניתוח בריאטרי תועד סיכון נמוך ב-49% לאשפוז, סיכון מופחת ב-63% בצורך לטיפול בחמצן וסיכון נמוך ב-60% למחלה חמורה, בהשוואה לקבוצת הביקורת. מחלה חמורה על-רקע COVID-19 הוגדרה כצורך בהנשמה מלאכותית או תמותה. שיעורי התמותה מכל-סיבה היו נמוכים ב-73% בקרב אלו שעברו ניתוח בריאטרי, אך ההבדל בין הקבוצות לא היה מובהק סטטיסטית (p=0.09).

עוד עולה מהנתונים כי שיעורי COVID-19 היו כמעט זהים בין אלו שעברו ניתוח בריאטרי ובביקורות שלא עברו את הניתוח, כאשר בשתי הקבוצות שיעור הזיהומים עמד על כ-9%. כלומר, הסיכון להדבקה בנגיף היה דומה, אך שיעור הסיבוכים היה הרבה יותר נמוך באלו לאחר ניתוח בריאטרי וירידה במשקל בעקבות זאת.

ממצאים אלו מעידים בבירור כי השמנה הינה גורם סיכון הפיך להתלקחויות חמורות יותר של COVID-19. החוקרים קוראים להוסיף את COVID-19 לרשימה הארוכה של תחלואה נלווית על-רקע השמנה ולרשימת ההשפעות החיוביות האפשריות של ניתוח בריאטרי. הנתונים מעידים כי ירידה משמעותית במשקל מפחיתה את הסיכון ל-COVID-19 בדרגה חמורה על-רקע השמנה בחולים אשר נדבקו בנגיף.

JAMA Surg. 2021 Dec 29

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה