אנדוקרינולוגיה ילדים

גורמי סיכון לחמצת סוכרתית בחולים עם דלקת לבלב חדה וסוכרת מסוג 2 (BMC Gastroenterol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMC Gastroenterology עולה כי בחולים עם דלקת לבלב חדה וסוכרת מסוכרת 2 שיעורי היארעות גבוהים של חמצת סוכרתית (Diabetic Ketoacidosis), כאשר גורמי סיכון לסיבוך זה כוללים את גיל החולה, מדד מסת גוף, איזון גליקמי וריכוזי חומצה אורית בדם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק מהמחקרים דיווחו כי בחולים עם סוכרת ודלקת לבלב חדה תתכן הופעת חמצת סוכרתית. עם זאת, גורמי הסיכון לחמצת סוכרתית בחולים אלו אינם ידועים ומטרת המחקר הנוכחי הייתה לזהות את גורמי הסיכון לחמצת סוכרתית באוכלוסיית חולים זו.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 25 חולים שטופלו במרכז יחיד, כאשר החוקרים בחנו את שיעורי היארעות וגורמי הסיכון לחמצת סוכרתית בחולים עם דלקת לבלב חדה וסוכרת מסוג 2.

מהנתונים עולה כי 7 מבין 25 החולים (28%) פיתחו חמצת סוכרתית בתוך 48 שעות מהאשפוז לבית החולים. החוקרים סיווגו את החולים לקבוצת חולים עם חמצת סוכרתית או ללא חמצת סוכרתית, כאשר זוהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בגיל החולים (גיל ממוצע של 26 שנים קבוצת החולים עם חמצת סוכרתית, לעומת 47.5 באלו ללא חמצת סוכרתית; p=0.014), מדד מסת גוף (27.4 לעומת 24.85 ק”ג/מ2, בהתאמה, p=0.034), איזון גליקמי ירוד בעבר (100% לעומת 27.78%, בהתאמה; p<0.001) וריכוזי חומצה אורית (442 מיקרומול/ליטר לעומת 297.5 מיקרומול/ליטר, בהתאמה, p=0.041).

מנגד, לא זוהו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין הקבוצות במין החולה, מספר החולים ששתו אלכוהול, מספר המעשנים, רמות טריגליצרידים וריכוז כולסטרול כולל. בשתי הקבוצות, חולה אחד אובחן עם דלקת לבלב חמורה וההבדל בין הקבוצות לא היה מובהק סטטיסטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שכיחות גבוהה של חמצת סוכרתית בחולים עם סוכרת מסוג 2 ואבחנה של דלקת לבלב חדה. הנתונים מעידים על מספר גורמים העשויים לנבא התפתחות הסיבוך האקוטי בחולי סוכרת עם התהליך הדלקתי בלבלב.

BMC Gastroenterol, July 27, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה