אנדוקרינולוגיה ילדים

האם השמנה מעלה את הסיכון לעששת במתבגרים? (Front Oral Health)

שיניים

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Oral Health מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין השמנה לפי היקף מותניים ובין הסיכון לעששת בקרב מתבגרים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עששת והשמנה מצויות במגמת עליה ברחבי העולם, כאשר לשתי ההפרעות גורמי סיכון משותפים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין השמנה ובין עששת במתבגרים באיחוד האמירויות.

מחקר החתך כלל 161 מתבגרים בגילאי 13-19 שנים מבתי ספר פרטיים וציבוריים באיחוד האמירויות. המשתתפים סווגו כבעלי משקל תקין, תת-משקל, עודף-משקל או השמנת-יתר. אבחנה של עששת נקבעה בהתאם לקריטריונים המומלצים ע”י ארגון הבריאות העולמי.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת המספר הממוצע של שיניים עם עששת/עקירה/סתימה לפי גיל, מין, סוג בית ספר, תעסוקה של האם, קטגוריית מדד מסת גוף, היקף מותניים, היגיינה של חלל הפה ומדד פלאק. בנוסף, החוקרים בחנו את הקשר בין מדד מסת גוף, היקף מותניים ועששת, תוך תקנון לערפלנים שונים.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 16.2 שנים, כאשר 42% (68 משתתפים) אובחנו עם עודף-משקל או השמנת-יתר לפי מדד מסת הגוף. בנוסף, ב-82% מהמשתתפים (132 מתבגרים) היקף המותניים הממוצע היה גבוה מהיקף המותניים הממוצע וב-18% מהמשתתפים (29 מתבגרים) היקף המותניים היה נמוך מהממוצע.

סיכומו של דבר, מדד עששת/עקירה/סתימה הממוצע עמד על 4.35, עם שיעורי עששת נמוכים משמעותית בקרב בנות לעומת בנים (3.3 לעומת 6.7, p<0.05).

מניתוח סטטיסטי עלה קשר חיובי בין עששת ובין לימודים בבתי ספר ציבוריים, היקף מותניים גבוה מהממוצע ומין זכר (p<0.05).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הקשר המורכב בין השמנה ובין עששת ואת ההשפעה האפשרית של הרגלי תזונה, היגיינה של חלל הפה ומצב סוציו-אקונומי על הקשר בין השמנה ובין עששת.

Front Oral Health. 2023 Jun 27

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה