אנדוקרינולוגיה ילדים

האם נשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות בסיכון מוגבר לאובדנות? (Ann Intern Med)

בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות ייתכן סיכון מוגבר פי שמונה לבצע ניסיון אובדני, בהשוואה לנשים ללא מחלה זו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תסמונת שחלות פוליציסטיות נפוצה בעד 15% מהנשים בגיל הפוריות בארצות הברית ומלווה בסיכון מוגבר להפרעות מטבוליות דוגמת סוכרת ותסמונת מטבולית, כמו גם יתר לחץ דם ואירוע מוחי. ההפרעה מלווה בהפרעות פוריות, עליה במשקל, שיעור יתר ושינויים עוריים. מהעדויות עולה כי שינויים אלו עשויים להוביל לדימוי עצמי ירוד והפרעות הנוגעות לבריאות הנפש, דוגמת דיכאון וחרדה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הרשומות הרפואיות של קרוב ל-19,000 נשים בגילאי 12-64 שנים עם אבחנה של תסמונת שחלות פוליציסטיות וכן של קבוצה של 189,600 ביקורות תואמות ללא תסמונת שחלות פוליציסטיות על-פי נתונים ממאגר Taiwan National Health Insurance Research Database. הביקורות היו תואמים בגיל, הכנסה, רמת אורבניזציה והפרעות פסיכיאטריות.

החוקרים מצאו כי בנשים עם אבחנה של תסמונת שחלות פוליציסטיות תועד סיכון גבוה פי 8.47 לניסיון אובדני לאורך 16 שנות מעקב, בהשוואה לנשים ללא התסמונת. בנשים מבוגרות יותר עם תסמונת שחלות פוליציסטיות תועד סיכון מעט נמוך יותר לעומת נשים צעירות יותר, אך הסיכון היה גבוה יותר בהשוואה לנשים ללא התסמונת.

בקרב מתבגרות עם תסמונת שחלות פוליציסטיות תועד סיכון גבוה יותר מפי חמש לניסיון אובדני, בהשוואה לביקורות (יחס סיכון של 5.38, רווח בר-סמך 95% של 3.93-7.30). בנשים בגילאי 20-40 שנים תועד סיכון גבוה יותר מפי 9 לניסיון אובדני (יחס סיכון של 9.15, רווח בר-סמך 95% של 8.03-10.42) ובאלו מעל גיל 40 שנים תועד הסיכון הנמוך ביותר (יחס סיכון של 3.75, רווח בר-סמך 95% של 2.23-6.28).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על עליה אפשרית בסיכון לאובדנות בקרב נשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות. הממצאים מעידים על חשיבות בדיקות סקר להערכת המצב הנפשי בכלל הנשים עם תסמונת זו ותומכים בהצגת שאלות לנשים עם התסמונת אודות הסיכון לאובדנות והבריאות הנפשית.

Ann Intern Med, Feb 5, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה