אנדוקרינולוגיה ילדים

הבטיחות והיעילות של Apixaban במבוגרים עם מחלת לב מולדת והפרעות קצב לב עלייתיות (Int J Cardiol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי במבוגרים עם מחלת לב מולדת והפרעות קצב לב עלייתיות, טיפול ב-Apixaban (אליקוויס) אינו-נחות לעומת אנטגוניסטים לוויטמין K במניעת אירועים מוחיים או תרומבואמבוליזם ורידי, לצד שיעור דומה של אירועי דמם מג’ורי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במבוגרים עם מחלת לב מולדת והפרעות קצב לב עלייתיות קיים סיכון מוגבר לאירועים תרומבואמבוליים. בהעדר מידע רב בספרות הרפואית אודות השימוש בנוגדי-קרישה שאינם אנטגוניסטים לוויטמין K באוכלוסיית חולים זו, הוחלט על השלמת מחקר PROTECT-AR להערכת היעילות והבטיחות של Apixaban בחולים עם מחלת לב מולדת והפרעות קצב עלייתיות.

המחקר הפרוספקטיבי, רב-מרכזי, תצפיתי, נערך בין 2019 ועד 2023. חולים עם מחלת לב מולדת ופרפור פרוזדורים, רפרוף פרוזדורים, או IART (Intra-Arterial Reentrant Tachycardia) תחת טיפול קבוע ב-Apixaban נכללו במחקר. קבוצת ביקורת היסטורית כללה חולים תחת טיפול באנטגוניסטים לוויטמין K, שנבחנה לפני מעבר לטיפול ב-Apixaban.

תוצא היעילות העיקרי היה משלב של אירוע מוחי או תרומבואמבוליזם ורידי ותוצא הבטיחות העיקרי היה אירועי דמם מג’ורי.

מדגם המחקר כלל 218 חולים עם מחלת לב מולדת והפרעות קצב לב עלייתיות תחת Apixaban, מהם 73 חולים קיבלו קודם לכן טיפול באנטגוניסטים לוויטמין K. הנתונים כללו חשיפה פרוספקטיבית ל-Apixaban כל 527 שנות-מטופל וחשיפה רטרוספקטיבית לאנטגוניסטים לוויטמין K של 169 שנות-מטופל.

השיעור השנתי של אירוע מוחי או תרומבואמבוליזם עמד על 0.6% בזרוע הטיפול ב-Apixaban ועל 1.8% בזרוע הטפול באנטגוניסטים לוויטמין K (הבדל אבסולוטי של 1.2%-, נמוך משולי העדר-נחיתות שהוגדרו מראש על 1.8%+, p<0.001).

השיעור השנתי של אירועי דמם מג’ורי עמד על 1.5% בזרוע הטיפול ב-Apixaban ועל 2.4% בזרוע הטיפול באנטגוניסטים לוויטמין K (יחס סיכון של 0.64, רווח בר-סמך 95% של 0.19-2.10).  

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים ביעילות ובטיחות Apixaban בטיפול בחולים עם מחלת לב מולדת והפרעות קצב לב עלייתיות, לאחר שהודגם כי הטיפול אינו-נחות בהשוואה לטיפול באנטגוניסטים לוויטמין K.

Int J Cardiol, Mar 31, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה