נוירולוגיה ילדים

השמנה מלווה בסיכון מוגבר להחמרת מוגבלות וירידה באיכות חיים בחולים עם טרשת נפוצה (מתוך כנס ה-ACTRIMS)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ACTRIMS עולה קשר הדוק בין השמנה ובין החמרת מוגבלות, התקדמות מחלה וירידה באיכות החיים של מבוגרים עם טרשת נפוצה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנה נקשרה עם הסיכון להתפתחות טרשת נפוצה. עם זאת, אין מידע רב אודות הקשר בין השמנה ובין הסיכון להתקדמות מחלה. כעת הם ביקשו לבחון את ההשפעה של מדד מסת הגוף על התקדמות מחלה, תפקוד קוגניטיבי ואיכות חיים בריאותית במבוגרים עם המחלה הנוירולוגית.

מחקר מקרה-ביקורת זה כלל 3,249 משתתפים (גיל ממוצע של 37.8 שנים, 74% נשים) אשר סווגו לפי מדד מסת הגוף באבחנה. כל המשתתפים השיבו לשאלון מקיף בתחילת המחקר, אשר כלל שאלות אודות אורחות חיים ומאפיינים סביבתיים העשויים להשפיע על התקדמות המחלה. בהמשך הם היו במעקב למשך עד 15 שנים לאחר האבחנה והשיבו לשאלון נוסף בשנת 2021 אודות שינויים במדד EDSS (או Expanded Disability Status), שאלון Multiple Sclerosis Impact Scale 29 ומבחן Symbol Digit Modalities Test (או SDMT).

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת שינויים ארוכי-טווח ולקביעת הסיכון להחמרת מוגבלות לאחר 24 שבועות, מרווח זמן עד מדדי EDSS 3 ו-EDSS 4 המעידים על החמרת מוגבלות, החמרה גופנית ופסיכולוגית לפי דיווח המטופלים, לצד החמרת מהירות עיבוד.

מניתוח הנתונים עלה כי השמנה מלווה בעליה שנתית מהירה ב-0.022 במדד EDSS בהשוואה למשקל תקין. השמנה גם לוותה בסיכון מוגבר להתקדמות למדד EDSS 3 (יחס סיכון של 1.43, רווח בר-סמך 95% של 1.17-1.75) ומדד EDSS 4 (יחס סיכון של 1.33, רווח בר-סמך 95% של 1.05-1.70), עדות לסיכון מוגבר להחמרה גופנית ופסיכולוגית.

מהנתונים עולה עוד כי בקרב משתתפים בהם לא חל שינוי במדד מסת הגוף לאורך המעקב, יחס הסיכון להחמרת מוגבלות קוגניטיבית עמד על 1.47 (רווח בר-סמך 95% של 1.08-2.01) בקרב אלו עם השמנה, בהשוואה לאלו ללא השמנה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי להשמנה השפעה שלילית על התקדמות טרשת נפוצה, פגיעה באיכות החיים הבריאותית ובתפקוד הקוגניטיבי של החולים.

מתוך כנס ה-ACTRIMS

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה