ילדים

השוואה בין שלושה משטרי טיפול מונע בוויטמין K בפגים (J Pediatr) – והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

תינוק

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש להשוואה בין שלושה משטרי טיפול מונע בוויטמין K ביילודים שנולדו פגים, מהן עולות עדויות נוספות התומכות במשטר המומלץ כיום של ויטמין K במינון 0.5-1 מ”ג בזריקה לשריר בפגים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היעילות של שלושה משטרי טיפול מונע בוויטמין K ביילודים שנולדו פגים. המחקר האקראי, בתווית-פתוחה, נערך ביחידת טיפול נמרץ ביילודים בהודו והתמקד ביילודים שנולדו לפני שבוע 32 ו/או במשקל לידה נמוך מאוד (עד 1,500 גרם). בכל זרוע נכללו 25 תינוקות. התינוקות חולקו באקראי לקבלת וויטמין K במינון 1.0 מ”ג, 0.5 מ”ג, או 0.3 מ”ג, אשר ניתנן כזריקה לשריר בלידה. קמות PIVKA-II (או Protein Induced by Vitamin K Absence-II) נמדדו בלידה, בימים 5 ו-28, לצד הערכת שיעורי תמותה, אירועי דמם, דימום תוך-חדרי, דלקת נמקית של המעי, רמות בילירובין ומשך פוטותרפיה.

התוצא העיקרי של המחקר היה השוואת רמות PIVKA-II ביממה החמישית לחיים.

כל שלושת משטרי הטיפול הובילו לשיעור דומה של יעילות תת-קלינית של וויטמין K, כפי שנקבע לפי רמות PIVKA-II נמוכות מ-0.028 AU/mL) לאחר חמישה ימים: 100% עם טיפול במינון 1 מ”ג, 91.7% עם טיפול במינון 0.5 מ”ג, 91.7% עם טיפול במינון 0.3 מ”ג (p=0.347), ללא הבדלים משמעותיים בחציון רמות PIVKA-II (0.006 AU/mL, 0.008 AU/mL ו-0.006 AU/m) (p=0.301).

עם זאת, לאחר 28 ימים, זוהתה ירידה משמעותית בשיעור התינוקות עם טיפול הולם בוויטמין K בזרוע הטיפול במינון 0.3 מ”ג (72.7%), בהשוואה לטיפול במינון 1.0 מ”ג (100%) או 0.5 מ”ג (91.3%). הטיפול במינון של 1 מ”ג לווה ברמות בילירובין גבוהות יותר ומשך טיפול בפוטותרפיה. לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית בתוצאות קליניות אחרות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ויטמין K בזריקה לשריר במינון של 1 מ”ג או 0.5 מ”ג בלידה הוביל לרמות מספקות במהלך המעקב, בהשוואה לטיפול במינון 0.3 מ”ג. לאור ממצאים אלו, הם קוראים להמשיך בהמלצה הנוכחית למתן וויטמין K במינון 0.5-1 מ”ג בזריקה לשריר כטיפול מונע ביילודים שנולדו פגים.

 

J Pediatr. 2023 Apr

 

הערות עורך:

מחקר זה מדגים כי בפגים מספיקה מנה של 0.5 מ”ג של ויטמין K בזריקה תוך שרירית כדי לקבל פעילות יעילה של ויטמין K ואין צורך במינון של 1 מ”ג.

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה