פסיכיאטריה

מהי הפגיעה הקוגניטיבית הכרוכה בשימוש כרוני בקנאביס בקרב ילדים מתחת לגיל 15 שנים? (מתוך British Journal of Psychiatry)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

ממאמר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של ירחון British Journal of Psychiatry עולה כי שימוש כרוני בקנאביס לפני גיל 15 שנים עלול להביא להשפעות מזיקות יותר על התפקוד הקוגניטיבי בהשוואה לשימוש כרוני המתחיל בגיל מאוחר יותר.

החוקרים מדווחים כי נבדקים אשר החלו שימוש כרוני בקנאביס בגיל מוקדם (לפני גיל 15) הראו תפקודים קוגניטיביים-גבוהים ירודים יותר בהשוואה לאלו שהחלו מאוחר יותר. לדבריהם, התוצאות מעידות על כך שאלו המתחילים שימוש כרוני בגיל מוקדם מראים פגיעה קוגניטיבית בהשוואה לנבדקים בקבוצת ביקורת. ממצא זה עשוי להצביע על כך שחשיפה מוקדמת לקנאביס עשויה להיות קשורה בהשפעה ניכרת יותר על המוח, הם מציעים. בנוסף, מזכירים החוקרים כי תוצאותיהם אלו עומדות בקנה אחד עם מחקרים קודמים אשר בחנו את ההשפעות הקוגניטיביות של חשיפה מוקדמת לקנאביס.

אף על פי שמחקרים רבים הציעו כי גיל ההתבגרות הינו תקופה של רגישות מיוחדת להשפעות נוירוקוגניטיביות הקשורות בשימוש בסמים, מציינים החוקרים כי מספר מועט בלבד של מחקרים גדולים מדדו את ההבדלים בתפקוד הקוגניטיבי בין צורכי סמים כרוניים אשר החלו לפני גיל 15 שנים עם אלו שהחלו לאחר גיל זה.

השערת החוקרים הייתה כי קבוצת הנבדקים שהחלו לצרוך קנאביס לפני גיל 15 תראה תפקוד ירוד יותר במבחנים של תפקוד קוגניטיבי הבודקים תפקודים גבוהים, בהשוואה לנבדקים בריאים וכן בהשוואה לאלו שהחלו מאוחר יותר.

לשם כך, גויסו 104 נבדקים העושים שימוש כרוני בקנאביס, מהם 49 אשר החלו מוקדם ו-55 שהחלו מאוחר, ואשר פנו לטיפול במסגרת תוכנית להפרעות שימוש בחומרים, וכן קבוצה של 44 נבדקים בריאים. כל הנבדקים עברו ראיונות לשם איסוף היסטוריה רפואית ופסיכיאטרית מקיפה וכן עברו סדרת מבחנים נוירופסיכולוגיים, ובהם ה-Stroop test, Wisconsin Card Sorting Test, Frontal Assessment Battery ו-Wechsler Adult Intelligence Scale-Revised.

הגיל החציוני של הנבדקים בשתי קבוצות הנבדקים הצורכים קנאביס היה 30 שנים, ובקבוצת הנבדקים הבריאים 27 שנים. סך הצריכה המשוער לכל החיים עמד על 6,790 joints בקבוצת השימוש המוקדם ו-5,160 joints בקבוצת השימוש המאוחר.

החוקרים מדווחים כי לא נצפו הבדלים ב-IQ, באוצר המילים או בתוצאות ה-Block design בין שלוש הקבוצות. עם זאת, קבוצת הנבדקים שהחלו צריכת קנאביס בגיל מוקדם הראתה תפקוד ירוד במבחנים מסוימים של תפקודים קוגניטיביים גבוהים בהשוואה לקבוצת הביקורת. בנוסף, קבוצה זו הראתה תפקודי ירוד גם ב-Frontal Assessment Battery בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות.

החוקרים מוסיפים כי קבוצת הנבדקים שהחלו שימוש מוקדם בקנאביס הראתה גם תפקוד ירוד ב-Stroop test וב-perserveative responding כפי שהוערך על פי ה-Wisconsin Card Sorting Test. ממצאים אלו מציעים לדבריהם כי חשיפה לקנאביס בגיל ההתבגרות המוקדם עלול להוביל למידה נמוכה יותר של גמישות מחשבתית.

לדברי החוקרים, הדבר עשוי להסביר מדוע קשה למשתמשים כרוניים להקפיד על הטיפול ולהפסיק את צריכת הסמים חרף ההשלכות הגופניות והפסיכולוגיות הברורות.

החוקרים מציינים כי לא ברור שמא התחלת השימוש בקנאביס בגיל מאוחר יותר משפיעה על התפקוד הקוגניטיבי. לטענתם, יתכן ונבדקים המתחילים שימוש בקנאביס בגיל מאוחר יותר עושים שימשו במערכות נויראליות שונות ומפצים על החסרים במידה רבה יותר בהשוואה לאלו המתחילים בשלב מוקדם יותר של ההתפתחות המוחית. כמו כן, מציעים החוקרים כי יתכן והימנעות ממושכת מהשימוש בחומר עשויה להפוך את ההשפעות של צריכה כרונית של מריחואנה על המוח.

British Journal of Psychiatry 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • ניתוח בעזרת רובוט להחלפה מלאה של מפרק הירך עשוי לקצר משך אשפוז (J Arthroplasty)

    ניתוח בעזרת רובוט להחלפה מלאה של מפרק הירך עשוי לקצר משך אשפוז (J Arthroplasty)

    ניתוח רובוט להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה במשך אשפוז קצר יותר לעומת ניתוח ידני להחלפת הירך, זאת לצד הפחתת היקף החולים המופנים למוסד סיעודי ייעודי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty. החוקרים השלימו מחקר רב-מרכזי עם הערכה רטרוספקטיבית של הנתונים אודות 8,536 חולים שעברו ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של […]

  • האם ויאגרה עשויה לסייע במניעת מחלת אלצהיימר? (J Alzheimer’s Dis)

    האם ויאגרה עשויה לסייע במניעת מחלת אלצהיימר? (J Alzheimer’s Dis)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Alzheimer’s Disease עולה כי מתן Sildenafil (ויאגרה) המשמשת לטיפול בהפרעות זקפה עשויה לסייע בהגנה מפני מחלת אלצהיימר. החוקרים השלימו ניתוח נתוני עולם-אמיתי ממאגר MarketScan Medicare Supplemental Database (שנים 2012-2017) ומאגר Clinformatics (שנים 2007-2020) וניתוח מותאם עם תקנון למגדר, גיל, גזע ומחלות רקע. הם זיהו את כל החולים […]

  • הריון בגיל ההתבגרות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת (JAMA Netw Open)

    הריון בגיל ההתבגרות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת (JAMA Netw Open)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה סיכון מוגבר לתמותה מוקדמת בנשים עם היסטוריה של הריון במהלך גיל ההתבגרות. הסיכון הגדול ביותר לתמותה תועד במקרים של היריון לפני גיל 16 שנים. החוקרים השלימו מחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסייה שהתבסס על נתונים אודות למעלה מ-2.2 מיליון נשים בין אפריל 1991 […]

  • הבדלים בהיקף העיכוב באבחנת מחלת צליאק בילדים (JAMA Netw Open)

    הבדלים בהיקף העיכוב באבחנת מחלת צליאק בילדים (JAMA Netw Open)

    בילדים באיטליה עם תסמינים פחות ספציפיים או הפרעה בשגשוג תועד עיכוב ארוך יותר באבחנה של מחלת צליאק, בעוד שאלו מתחת לגיל 3 שנים או עם היסטוריה משפחתית מאובחנים מוקדם יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 3,171 ילדים עם אבחנה של מחלת צליאק […]

  • ההשפעה של תכנית למניעת פציעות על בטיחות ילדים (Pediatrics)

    ההשפעה של תכנית למניעת פציעות על בטיחות ילדים (Pediatrics)

    התוכנית למניעת פציעות (The Injury Prevention Program, או TIPP) הינה תכנית ביוזמת האקדמיה האמריקאי לרפואת ילדים משנת 1983 שנועדה לסייע לרופאי ילדים במניעת חבלות לא-מכוונות בילדים. מנתונים שפורסמו בכתב העת Pediatrics עולה כי התוכנית הפחיתה ביעילות את היקף הפציעות בילדים במהלך השנתיים הראשונות לחייהם.  ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהתוכנית קיימת מזה כארבעה עשורים, […]

  • חיסון כנגד קורונה מספק הגנה מתונה מפני התפתחות Long COVID בילדים (Pediatrics)

    חיסון כנגד קורונה מספק הגנה מתונה מפני התפתחות Long COVID בילדים (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לחיסון כנגד נגיף קורונה השפעה מגנה מתונה מפני Long COVID. ההשפעה המגנה של החיסון גדולה יותר במתבגרים בסיכון מוגבר להתפתחות Long COVID ופוחתת עם הזמן. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חיסון מפחית את הסיכון לזיהום בקורונה בילדים, אך ההשפעה של החיסון […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה