בריאות הציבור-קידום בריאות

סימני נזק לחדר שמאל מופיעים לפני פגיעה בתפקוד חדר שמאל בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה עם השמנה (מתוך אתר MedRxiv)

הפרעה במתח שריר חדר שמאל של הלב בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה מעידה על הפרעה תת-קלינית בתפקוד סיסטולי של חדר שמאל, אשר הייתה בולטת יותר בחולים שסבלו בנוסף מהשמנה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו באתר MedRxiv וטרם עברו סיקור עמיתים. בנוכחות הפרעות נלוות, דוגמת היפוקסיה ותנגודת לאינסולין, תועד ליקוי חמור יותר בתפקוד הלב בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה והשמנה.

המחקר התצפיתי נערך במרכז יחיד בסין וכלל 79 חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה קלה-עד-חמורה, מהם 33 עם השמנה ו-46 ללא השמנה. עוד נכללו במחקר 20 ביקורות ללא השמנה וללא דום נשימה חסימתי בשינה בבדיקת שינה. בדיקת 3D-STE (Three Dimensional Speckle-Tracking Echocardiography) שימשה להערכת מתח שריר חדר שמאל.

החוקרים הוציאו מהמחקר משתתפים עם היסטוריה של אי-ספיקת לב, מחלת עורקים כלילית, מחלת מסתם, מחלת שריר לב, הפרעת קצב, מחלה ריאתית חסימתית/רסטריקטיבית, או הפרעה בתפקודי התריס, כמו גם חולים שטופלו בעבר במכשיר CPAP.

מבין 79 חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה שנכללו במחקר, ההפרעה הנשימתית הייתה קלה ב-12 חולים, מתונה ב-29 חולים וקשה ב-38 חולים.

מהנתונים עולה כי רמות סוכר בדם בצום, ריכוז המוגלובין מסוכרר ומדד מסת הגוף היו כולם גבוהים יותר משמעותית בקבוצת החולים עם דום נשימה חסימתי בשינה, בהשוואה לביקורות.

במהלך בדיקת מעבדת שינה, מרווח הזמן בו רוויון חמצן היה נמוך מ-90% היה ארוך יותר משמעותית בקרב אלו עם השמנה, בהשוואה לחולי עם דום נשימה חסימתי בשינה ללא השמנה.  בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה בינונית-עד-חמורה תועד מתח לבבי גרוע יותר משמעותית, בהשוואה לביקורות (P<0.05).

ממצאי המחקר מצביעים על קורלציה בין GLS (Global Longitudinal Strain) ובין מדד מסת הגוף, מדד אפניאה:היפופניאה ותנגודת לאינסולין לפי מודל HOMA-IR.

מניתוח סטטיסטי עלה כי מדד מסת הגוף הינו מנבא משמעותי של GLS ו-GCS (Global Circumferential Strain). החוקרים מדווחים כי מדד אפניאה:היפופניאה גבוה יותר הינו מנבא של GLS ו-HOMA-IR הינו מנבא של GAS (Global Area Strain) ו-GRS (Global Radial Strain).

החוקרים כותבים כי ליקוי מוקדם בתפקוד הלב בחולים עם השמנה או דום נשימה חסימתי בשינה, דוגמת שינויים אזוריים ביכולת ההתכווצות, עשויים להיות עדינים ולכן קשים לזיהוי בבדיקת אקו-לב שגרתית. ניתן לזהות ליקויים מוקדמים בתפקוד הלב באמצעות בדיקות ייעודיות, דוגמת 3D-STE.

מתוך אתר MedRxiv

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה