בריאות הציבור-קידום בריאות

השלמת בדיקת MRI עשוי לקצר את העיכוב עד לאבחנה של אנדומטריוזיס במתבגרות (Fertil Steril)

השלמת בדיקת MRI בקרב נערות מתבגרות עם כאבי מחזור חמורים עשויה לקצר את מרווח הזמן עד לאבחנה של אנדומטריוזיס, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Fertility and Sterility.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות אנדומטריוזיס נעה סביב 6-10% בקרב נשים בגיל הפוריות ולעיתים קרובות מלווה בכאב אגני והפרעות פוריות.  כעת הם השלימו מחקר פרוספקטיבי שכלל נערות בגילאי 12-20 שנים עם דיסמנוריאה חמורה ועמידה לטיפול ב-NSAID, אשר השלימו בדיקת MRI בין ספטמבר 2019 ועד יוני 2020. הם לא כללו בנות עם חשד לאנדומטריוזיס שטחי ללא סימנים הדמייתיים לאנדומטריומה או אנדומטריוזיס חודרני.

שני חוקרים בחנו באופן בלתי-תלוי את המקרים והיו מודעים לחשד לאנדומטריוזיס ו/או אדנומיוזיס. עם זאת, הם לא היו מודעים לממצאים הקליניים ובדיקות הדמיה קודמות.

המחקר כלל 308 מתבגרות, כאשר ב-187 (60.7%) לא הייתה עדות לאנדומטריוזיס בבדיקת MRI וב-121 (39.3%) מתבגרות הייתה עדות לאנדומטריוזיס בבדיקת MRI.  מבין הישנות עם אנדומטריוזיס, ב-107 (88.4%) תועדה אנדומטריוזיס עם חדירה עמוקה, ב-25 (20.7%) זוהתה אנדומטריומה וב-21 (17.3%) הייתה עדות לאדנומיוזיס נלווית.

לא תועדו הבדלים משמעותיים בגורמי סיכון קליניים, שימוש בגלולות למניעת היריון או היארעות התכווצויות רחמיות בין בנות עם וללא אנדומטריוזיס.

השכיחות של אנדומטריוזיס עלתה באופן ליניארי עם הגיל. בהשוואה לבנות עד גיל 15 שנים, אנדומטריוזיס הייתה נפוצה יותר בבנות בגילאי 15-18 שנים (יחס סיכויים של 2.3, רווח בר-סמך 95% של 1.4-3.8) ובאלו בגילאי 18-20 שנים (יחס סיכויים של 3.3, רווח בר-סמך 95% של 1.2-8.5).

בנוסף, השכיחות של אדנומיוזיס, נגעים מאחורי צוואר הרחם, נגעים במעי והתכווצויות רחמיות עלתה עם הגיל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אנדומטריוזיס הינה בעיה קלינית מאתגרת בנערות מתבגרות. המטרה הראשונה היא לצמצם את העיכוב באבחנה: ככל שהחולה צעירה יותר בעת הופעת התסמינים, כך פרק הזמן עד לקביעת האבחנה הוא ארוך יותר. נדרשת גישה ספציפית לאבחנה ולטיפול במתבגרים עם אנדומטריוזיס, כאשר בדיקות הדמיה עשויות לקצר את משך הזמן עד לאבחנה.

Fertil Steril, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה