בריאות הציבור-קידום בריאות

הערכת הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים לאחר ניתוח תיקון שורש אבי עורקים בחולים עם תסמונת מרפאן (J Am Coll Cardiol)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology עולה כי ניתוחים לתיקון שורש אבי העורקים בהם משמרים את מסתם הוותין מלווים בתפקוד יציב של מסתם הוותין ושיעור נמוך של סיבוכים הקשורים במסתם במהלך שני העשורים הראשונים למעקב, אם כי הסיכון לדיסקציה של אבי העורקים עדיין מהווה סיבוך משמעותי בחולים עם תסמונת מרפאן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת בכל הנוגע לתועלת של פרוצדורות שימור מסתם וותין לטיפול במפרצת שורש אבי עורקים בחולים עם תסמונת מרפאן. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעור האירועים הקרדיווסקולאריים בחולים עם תסמונת מרפאן שעברו ניתוח החלפת שורש אבי עורקים תוך שימוש מסתם וותין.

מדגם המחקר כלל חולים עם תסמונת מרפאן שעברו ניתוח משמר מסתם וותין (השתלה חוזרת של מסתם וותין או רימודלינג של שורש אבי עורקים) בין 1988 ועד 2019 והיו במעקב פרוספקטיבי לאורך 14 שנים. החוקרים אספו נתונים קליניים, אקו-קרדיוגרפיים ותוצאות בדיקות הדמיה של אבי העורקים.

מדגם המחקר כלל 189 חולים (גיל ממוצע של 36 שנים, 67% גברים). עשרה חולים התייצגו עם דיסקציה אקוטית מסוג A ו-29 חולים אובחנו עם אי-ספיקה של מסתם מיטראלי. לאחר 20 שנים, החוקרים זיהו 52 חולים בסיכון ושיעורי התמותה עמדו על 21.5% (רווח בר-סמך 95% של 14.7-30.8%). מניתוח רב-משתני עלה כי גיל מתקדם ודיסקציה של אבי עורקים לפני הניתוח לוו בסיכון מוגבר לתמותה.

לאחר 20 שנים, שיעורי ההיארעות המצטברים של אי-ספיקת בינונית או חמורה של מסתם הוותין עמדו על 14.5% (רווח בר-סמך 95% של 9.5-22.0%), שיעור ניתוחים חוזרים של מסתם הוותין עמד על 7.5% (רווח בר-סמך 95% של 3.9-14.7%) ושיעורי דיסקציה חדשה של אבי עורקים דיסטאלי עמדו על 19.9% (רווח בר-סמך 95% של 13.9-28.5%).

החוקרים מדווחים כי רימודלינג של שורש אבי עורקים לווה בסיכון גבוה יותר להתפתחות אי-ספיקת מסתם וותין וניתוח חוזר של מסתם הוותין, בהשוואה להשתלה חוזרת של מסתם הוותין.

לסיכום, בחולים עם תסמונת מרפאן, ניתוח לתיקון שורש אבי עורקים המשמר את מסתם הוותין מלווה בשיעור נמוך של סיבוכים הקשורים במסתם, אם כי עדיין קיים סיכון משמעותי לדיסקציה של אבי העורקים.

J Am Coll Cardiol, Sep 12, 2023

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה