בריאות הציבור-קידום בריאות

מה בין תדירות ומשך תסמיני GERD ובין איכות השינה בנשים? (JAMA Netw Open)

תסמיני מחלת החזר קיבה-וושט (Gastroesophageal Reflux Disease, או GERD) בנשים עלולים להביא לעליה בסיכון לאיכות שינה ירודה, כך עולה מנתונים חדשים ממחקר Nurse’s Health Study II שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כ-20% מאוכלוסיית ארצות הברית חווים תסמיני החזר קיבה-וושט לפחות פעם בשבוע, כאשר שכיחות מחלת החזר קיבה-וושט ברחבי העולם מצויה במגמת עליה. מעבר לקשר עם ירידה באיכות החיים, GERD מלווה בסיבוכים ארוכי-טווח, כולל וושט על-שם בארט אדנוקרצינומה של הוושט.

עוד ועוד עדויות מציעות כי GERD עשוי להיות גורם סיכון פחות מוכר לאיכות שינה ירודה (קשיי הירדמות, הפרעות שינה, ישנוניות במהלך שעות היום, או שינה לא-מרעננת), אך אין נתונים רבים בנושא. לאור זאת, החוקרים אספו נתונים ממחקר Nurses’ Health Study II, מחקר פרוספקטיבי הנמשך בימים אלו וכולל 116,429 נשים. מבין 48,536 נשים שנכללו במחקר, 7,926 (16.3%) סבלו מאיכות שינה ירודה לאורך ארבע שנות המעקב.

הסיכון היחסי לאיכות שינה ירודה בקרב נשים עם תסמיני החזר קיבה-וושט בתדירות של למעלה מפעם בשבוע עמד על 1.53 (רווח בר-סמך 95% של 1.45-1.62), כאשר באלו שדיווחו על תסמינים בתדירות של למעלה מפעמיים בשבוע תועד סיכון יחסי של 1.49 (רווח בר-סמך 95% של 1.39-1.58) לקשיי הירדמות, סיכון יחסי של 1.47 (רווח בר-סמך 95% של 1.39-1.56) לישנוניות-יתר במהלך שעות היום וסיכון יחסי של 1.44 (רווח בר-סמך 95% של 1.36-1.53) לשינה לא-מרעננת.

תסמיני החזר קיבה-וושט היו נפוצים יותר בנשים עם מדד מסת גוף גבוה יותר, חולים שהיו פחות פעילים גופנית וחולים עם אסתמה ודיכאון. מבין הנשים שחוו תסמינים בתדירות של למעלה מפעם בשבוע, 48.2% נטלו בקביעות מעכבי תעלות מימן ו/או חסמי קולטן היסטמין. עם זאת, החוקרים מצאו קשר בין תסמיני החזר קיבה-וושט תדירים ובין סיכון גבוה יותר משמעותית לאיכות שינה לקויה, בין אם החולים נטלו מעכבי תעלות מימן או חסמי קולטן להיסטמין. עם זאת, איכות שינה ירודה הייתה נפוצה יותר בקרב אלו שלא נטלו תרופות אלו.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר עשויים להיות חשובים מאוד מאחר ומעידים על פער אפשרי בטיפול. רופאים לרוב משלימים בדיקות סקר להערכת התסמינים הקלאסיים של ריפלוקס, כולל אי-נוחות וצרבת, אך לא מתייחסים לאיכות השינה. מהממצאים עולה כי טיפול בתסמיני GERD עשוי להביא לשיפור שהוא מעבר להקלה בתסמיני המחלה, אלא גם לשפר את איכות השינה.

JAMA Netw Open, July 19, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה