בריאות הציבור-קידום בריאות

זיהום בקורונה אינו מוביל להחמרת פעילות טרשת נפוצה (J Neurol, Neurosurgery Psychiatr)

קורונה

למרות שזיהום בקורונה עלול להוביל לפרוץ מחלות אוטואימוניות במטופלים בריאים, מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry עולה כי הזיהום אינו מעלה את הסיכון להחמרת פעילות קלינית או הדמייתית של טרשת נפוצה או החמרה קוגניטיבית או מוטורית בחולים עם טרשת נפוצה.

מדגם המחקר כלל 136 חולים עם טרשת נפוצה שחלו בקורונה (גיל חציוני של 41 שנים) ו-186 חולים עם טרשת נפוצה ללא היסטוריה של זיהום בקורונה, תואמות בגיל, מין, מדד EDSS (או Expanded Disability Status Scale), משך מחלה וסוג טיפול.

החולים השלימו בדיקות נוירולוגיות סדירות, בדיקת MRI של המוח, הערכה נוירופסיכולוגית והערכות עייפות באמצעות מדד MFIS (או Modified Fatigue Impact Scale), דיכאון וחרדה באמצעות מדד HADS (או Hospital Anxiety and Depression Scale), שינה לפי מדד PSQI (או Pittsburgh Sleep Quality Index) והשפעות פסיכולוגיות ובתר-חבלתיות על-רקע הזיהום הנגיפי באמצעות מדד IES-R (או Impact of Event Scale-Revised). החוקרים בחנו גם את התגובה החיסונית לנגיף הקורונה בשתי הקבוצות.

לאורך מעקב של 18-24 חודשים לאחר זיהום בקורונה, החוקרים לא זיהו הבדל משמעותי בין הקבוצות בהחמרת טרשת נפוצה לפי מדד EDSS, שיעור החולים עם התלקחות מחלה, צורך בשינוי טיפול תרופתי לטרשת נפוצה, נגעים חדשים או גדלים בבדיקת הדמיה או נגעים שעברו האדרה ע”י גדוליניום.

לאורך המעקב, ליקוי קוגניטיבי תואר ב-28 חולים עם טרשת נפוצה והיסטוריה של זיהום בקורונה (22%) וב-40 חולים עם טרשת נפוצה ללא זיהום קודם בקורונה (23%), ללא הבדל משמעותי בין הקבוצות. בדומה, לא תוארו הבדלים בין שתי הקבוצות בתפקוד קוגניטיבי גלובאלי, זיכרון מילולי וחזותי, מהירות עיבוד מידע, קשב ושטף דיבור.

החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים במדדי MFIS, מדדי חרדה או דיכאון לפי HADS, מדד PSQI או IES-R.

יתרה מזאת, לא תוארו הבדלים משמעותיים בבדיקות להערכת תגובת חיסון תאי כנגד SARS-CoV-2.

על-בסיס הממצאים הללו, החוקרים כותבים כי הזיהום הנגיפי אינו כרוך בסיכון להחמרת טרשת נפוצה בחולים אלו. עם זאת, הם מדגישים את החשיבות של הקפדה על אמצעי הזהירות מפני הדבקה בנגיף מאחר וייתכן כי וריאנטים חדשים ישפיעו באופן שונה על התסמינים הנוירולוגיים באוכלוסייה זו.

J Neurol, Neurosurgery Psychiatr, Oct 19, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה