פרוצדורה ניסיונית לתיקון הריח אחרי קורונה (RSNA)

הליך זעיר פולשני חדש עשוי לסייע בשחזור חוש ריח לקוי לאחר קורונה

מחקר חדש שיוצג בפגישה השנתית של האגודה הרדיולוגית של צפון אמריקה (RSNA) בשבוע הבא בשיקגו, מציע שימוש ב-stellate ganglion block מונחה CT לתיקון חוש הריח לקוי לאחר קורונה. המחקר, שבוצע על ידי צוות חוקרים מ-Jefferson Health בפילדלפיה בחן את הפרוצדורה ב-54 חולים שסבלו מפרוסמיה ארוכת טווח (פגיעה בחוש הריח שעלולה להוביל לסלידה ממזונות ומשקאות).

ה-stellate ganglion הוא חלק ממערכת העצבים האוטונומית הממוקם בצידי הצוואר ומעביר אותות לראש, לצוואר, לזרועות ולחלקים מבית החזה העליון. פרוצדורת החסימה שלו לוקחת פחות מ-10 דקות ואינה מצריכה סדציה או טיפול תוך ורידי בכאב. ההליך משמש בדרגות שונות של הצלחה לטיפול במצבים כגון כאבי ראש מקבציים, כאבי פנטום, תסמונות Raynaud ומנייר, כאבים בחזה ואריתמיות.

“בעוד שטיפולים מבטיחים לאנוסמיה [אובדן ריח] פותחו כבר, פרוסמיה היא לעתים קרובות עיקשת יותר ולא מגיבה לטיפולים תרופתיים ומקומיים, מה שלעיתים מוביל להפרעות מצב רוח, ירידה במשקל וירידה באיכות החיים”, כתבו החוקרים והוסיפו כי ל-60% מאלו שחלו ב-COVID-19 סובלים מפרוסמיה במשך חודשים או שנים לאחר ההדבקה בנגיף.

במחקר נבדקו כ-54 נבדקים בגיל ממוצע של 46 שנים, כש-74% מתוכם היו נשים. מתוך 37 נבדקים  (65%) שעבורם היה מידע לגבי ביקורי מעקב, 22 (59%) דיווחו שחוש הריח שלהם השתפר תוך שבוע מהפרוצדורה. 18 מתוך 22 מטופלים (82%) דיווחו על שיפור שהלך וגבר עם הזמן ולאחר 3 חודשים, חולים עם הקלה בתסמינים דיווחו על שיפור ממוצע של 49% בתסמינים (טווח, 10% עד 100%).

לכתבה ב-CIDRAP

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה