בריאות הציבור-קידום בריאות

שאלונים מסייעים בהערכת שביעות הרצון של חולים תחת טיפול לאקנה (JAMA Dermatol)

שאלון DermSat-7 עשוי לשמש ככלי להערכת שביעות רצון של חולים מטיפול באקנה, בפרט בהערכת היעילות ושביעות הרצון הכוללת של החולים, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology.

שביעות רצון מטיפול הינה גורם מרכזי בהצלחת טיפול לאקנה, אך אין נתונים רבים אודות מדדי שביעות רצון בחולים תחת טיפול כנגד אקנה. מחקר החתך כלל 142 חולים בגילאי 18 שנים ומעלה (גיל ממוצע של 25.1 שנים) שנטלו תרופות לאקנה. המשתתפים השלימו את השאלון בין יולי 2022 ועד מאי 2023 והחוקרים בחנו את המהימנות והעקביות של שאלון DermSat-7, שאלון הכולל שבע שאלות ספציפיות לרפואת עור.

השאלון כולל שבע שאלות אודות להערכת היעילות של הטיפול (שלוש שאלות), נוחות טיפול (שלוש שאלות) ושביעות רצון כוללת (שאלה אחת). החולים דירגו כל שאלה בסולם של 5 נקודות, מחוסר שביעות רצון (1) עד שביעות רצון מלא (5), על-פי המצב בשבוע האחרון.

התכשירים הנפוצים בשימוש כללו טיפול אנטיביוטי מקומי, טיפול מקומי ברטינואידים, טיפול פומי ב-Isotretinoin ו-Benzoyl Peroxide; 52.8% מהחולים נטלו לפחות שני תכשירים.

שאלון DermSat-7 הדגים עקביות פנימית במדדי יעילות (Alpha 0.89) ונוחות (Alpha 0.80). מהנתונים עולה כי מדדי שביעות רצון כוללת גבוהים יותר לפי שאלון DermSat-7 לוו ברמות גבוהות יותר של שינוי חיובי בחומרת המחלה על-בסיס שאלת עוגן (p<0.001).

הקורלציה בין מדדי DermSat-7 ובין שאלת העוגן (“כיצד האקנה השתנתה מאז הביקור האחרון?”), מדד הערכה גלובאלי של המטופל ומדד Comprehensive Acne Severity Scale תמכו בתוקף של השאלון להערכת יעילות ושביעות הרצון הכוללת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יעילות ושביעות רצון כוללת הינם מרכיבים חשובים בהערכת שביעות הרצון מהטיפול באקנה במחקרים קליניים ואלו עשויים להיות משמעותיים בהערכת התגובה לאקנה.

JAMA Dermatol, Nov 22, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה