בריאות הציבור-קידום בריאות

היעילות והבטיחות של Tacrolimus בקשישים עם קוליטיס כיבית (BMC Gastroenterol,)

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שיעורי הפוגה עם טיפול ב-Tacrolimus ותופעות לוואי היו דומים במבוגרים צעירים ובקשישים עם קוליטיס כיבית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות קוליטיס כיבית מצויה במגמת עליה, גם בקרב קשישים.  במחקר הנוכחי הם בחנו באופן רטרוספקטיבי את הבטיחות והיעילות של Tacrolimus במבוגרים צעירים ובקשישים עם קוליטיס כיבית.

מדגם המחקר כלל 116 חולים עם קוליטיס כיבית מתחת לגיל 65 שנים ו-21 חולים בגילאי 65 שנים ומעלה, אשר טופלו ב- Tacrolimus בין אפריל 2009 עד דצמבר 2022 (משך מעקב ממוצע של 1,230 ימים) והשיגו הפוגה. הם בחנו את גיל הופעת מחלה, בדיקות מעבדה, קצב פינוי גלומרולארי משוער, טיפול ב-5-ASA, טיפול ביולוגי, מדדי קולונוסקופיה, הפוגה חודש לאחר התחלת טיפול ואירועים חריגים. עוד נבחנו משך הטיפול ותפקוד כלייתי בחולים עם נתוני מעקב מלאים (110 חולים צעירים ו-19 חולים קשישים).

מהנתונים עולה כי בקרב קשישים גיל הופעת המחלה היה מבוגר יותר, כמו גם גיל התחלת טיפול, אך היקף הטיפול ב-5-ASA ותכשירים ביולוגיים היה קטן יותר. לפני הטיפול, ריכוזי המוגלובין, אלבומין וקצב פינוי גלומרולארי היו נמוכים יותר משמעותית בקרב קשישים ורמות CRP היו גבוהות יותר משמעותית.

שיעורי ההפוגה עמדו על 80.1% בקרב צעירים עם קוליטיס כיבית ועל 66.6% בקרב קשישים עם מחלת המעי הדלקתית (p=0.1862).

שיעור אירועים חריגים היה דומה בשתי הקבוצות. בקבוצת הקשישים משך הטיפול היה קצר יותר והשינוי בתפקוד כלייתי היה קטן יותר משמעותית בכל נקודות הזמן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול ב- Tacrolimus  מלווה בשיעורי הפוגה ואירועים חריגים דומים בחולים צעירים וקשישים עם קוליטיס כיבית.

BMC Gastroenterol, Jan 8, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה