בריאות הציבור-קידום בריאות

השוואת Calprotectin לעומת Myeloperoxidase בצואה בחיזוי תוצאות מחלת מעי דלקתית (Inflamm Bowel Dis)

במאמר שפורסם בכתב העת Inflammatory Bowel Diseases מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי סמנים בדם מהווים מנבאים בלתי-תלויים של תוצאות מחלת מעי דלקתית ועשויים לסייע בטיפול בחולים עם מחלת קרוהן או קוליטיס כיבית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי סמנים בדם עשויים לשמש כיעדי טיפול בחולים עם מחלת מעי דלקתית; עם זאת, הקשר בין סמנים אלו ובין הסיכון לסיבוכי מחלת מעי דלקתית עדיין אינו מובן היטב. מטרתם כעת הייתה לבחון את החשיבות של רמות Calprotectin בצואה ו-Myeloperoxidase בצואה בחיזוי סיבוכי מחלת מעי דלקתית.

חולים עם מחלת מעי דלקתית היו במעקב לאורך 24 חודשים להערכת הופעת סיבוכי מחלת מעי דלקתית (טיפול בקורטיקוסטרואידים, הגברת טיפול תרופתי בשל התלקחות מחלה, אשפוזים או ניתוחים על-רקע מחלת מעי דלקתית). מחלת מעי דלקתית פעילה קלינית הוגדרה כמדד Harvey-Bradshaw Index של מעל 4 נקודות בחולי קרוהן ומדד Simple Clinical Colitis Activity Index של מעל 5 נקודות בחולים עם קוליטיס כיבית.

מדגם המחקר כלל 171 משתתפים, מהם 99 עם מחלת קרוהן.

מהנתונים עולה כי רמות Calprotectin בצואה (250 מק”ג/גרם; שטח מתחת לעקומת ה-ROC של 0.77; רווח בר-סמך 95% של 0.69-0.84) וריכוז Myeloperoxidase בצואה (12 מק”ג/גרם; שטח מתחת לעקומת ה-ROC של 0.77, רווח בר-סמך 95% של 0.70-0.84) ניבאו מהלך עם סיבוכים של מחלת מעי דלקתית.

רמות Calprotectin בצואה (יחס סיכויים מתוקן של 78.5, רווח בר-סמך 95% של 3.38-18.26) וריכוז Myeloperoxidase בצואה (יחס סיכויים מתוקן של 4.43, רווח בר-סמך 95% של 2.03-9.64) ניבאו סיבוכי מחלת מעי דלקתית לאחר תקנון למשתנים אחרים, כולל פעילות מחלה קלינית.

מניתוח הנתונים עולה כי רמות C-Reactive Protein מהווים מדד פחות טוב מסמנים בצואה ותסמינים קליניים (p<0.05) בחיזוי התפתחות סיבוכי מחלת מעי דלקתית.

משלב של רמות CRP בדם, Calprotectin או Myeloperoxidase בצואה ותסמינים קליניים הדגים את הדיוק הגדול ביותר בזיהוי חולים עם מהלך מחלת מעי דלקתית עם סיבוכים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על התועלת של סמנים בצואה בחיזוי תוצאות מחלת מעי דלקתית.

Inflamm Bowel Dis, Feb 28, 2024

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה