בריאות הציבור-קידום בריאות

דיאטה פרו-דלקתית וצריכת מלח מלווים בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2   (Diabetes, Obesity & Metabolism)

הסיכון לסוכרת מסוג 2 גבוה יותר בקרב מבוגרים עם דפוסי דיאטה פרו-דלקתית ואלו הצורכים מלח בכמות רבה, בהשוואה לאלו המקפידים על דיאטה אנטי-דלקתית וצורכים כמות מלח קטנה יותר, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מדד DII (או Dietary Inflammatory Index), מערכת ניקוד להערכת הפוטנציאל הדלקתי של הרכב התזונה, וצריכת מלח רבה מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם; עם זאת, אין מחקרים רבים להערכת הקשר בין DII וצריכת מלח ובין הסיכון להיארעות סוכרת מסוג 2.

החוקרים בחנו את הקשר בין דיאטה פרו-דלקתית, צריכת מלח והסיכון לסוכרת מסוג 2 ב-171,094 משתתפים במאגר UK Biobank (גיל ממוצע של 55.98 שנים, 40.7% גברים). בכל המשתתפים לא הייתה היסטוריה של סוכרת בעבר, כולם השלימו לפחות שאלון תזונה אחד והיו במעקב לאורך חציון של 13.5 שנים.

מדד DII מתוקן לאנרגיה חושב על-בסיס 28 מדדי מזון וחומרי תזונה, כאשר הערכת צריכת מלח התבססה על דיווח עצמי אודות תדירות הוספת מלח לאוכל.

התוצא העיקרי הוגדר כאבחנה חדשה של סוכרת מסוג 2.

לאורך תקופת המעקב תועדו 6,216 מקרים חדשים של סוכרת מסוג 2.

הסיכון לסוכרת מסוג 2 היה גבוה ב-18% בחולים שהקפידו על דיאטה פרו-דלקתית בהשוואה לאלו שהקפידו על דיאטה אנטי-דלקתית (יחס סיכון מתוקן של 1.18, רווח בר-סמך 95% של 1.11-1.25); הסיכון לסוכרת מסוג 2 עלה ב-4% עם כל עליה של נקודה אחת במדד DII מתוקן לאנרגיה.

בהשוואה למשתתפים שלא הוסיפו מלח או הוסיפו מלח לעיתים נדירות, הסיכון לסוכרת מסוג 2 עלה בהדרגה באלו שהוסיפו מלח לעיתים (יחס סיכון של 1.10, רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.16), אלו שנהגו להוסיף מלח לאוכל (יחס סיכון של 1.14, רווח בר-סמך 95% של 1.05-1.24) ואלו שתמיד הוסיפו מלח לאוכל (יחס סיכון של 1.30, רווח בר-סמך 95% של 1.15-1.47).

הסיכון לסוכרת מסוג 2 היה הגבוה ביותר במשתתפים שהקפידו על דיאטה פרו-דלקתית ותמיד הוסיפו מלח לאוכל (יחס סיכון של 1.60, רווח בר-סמך 95% של 1.32-1.90), בהשוואה לאלו שהקפידו על דיאטה אנטי-דלקתית ולא הוסיפו מלח לאוכל, או עשו זאת לעיתים נדירות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי דיאטה פרו-דלקתית וצריכה רבה של מלח מלווים בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2. התוצאות תומכות בעידוד הרגלי תזונה נכונה למניעת הופעת סוכרת מסוג 2.

Diabetes, Obesity & Metabolism, Feb 7, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה