בריאות הציבור-קידום בריאות

ההשפעה של חסמי ביתא וחסמי קולטן לאנגיוטנסין להאטת קצב גדילת אבי עורקים בילדים עם מחלת אבי עורקים על-רקע מסתם וותין דו-צניפי (Int J Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אין הבדל משמעותי בקצב הגדילה השנתי של אבי העורקים בין חולים שטופלו בחסמי ביתא וחסמי קולטן לאנגיוטנסין ובין אלו שלא קיבלו את הטיפול התרופתי.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של חסמי ביתא וחסמי קולטן לאנגיוטנסין להפחתת קצב גדילת אבי עורקים בילדים עם מחלת אבי עורקים על-רקע מסתם וותין דו-צניפי. החוקרים גיסו למחקר חולים עד גיל 16 שנים עם אבחנה של מסתם וותין דו-צניפי והרחבת אבי עורקים עולה (ממוצע סטיות תקן של מעל 3). החולים קיבלו טיפול מונע ב-Atenolol (0.5-1.0 מ”ג/ק”ג ביום) או Losartan (0.7-1.4 מ”ג/ק”ג ביום) ונבחנו אל מול אלו שלא קיבלו טיפול מונע (קבוצת ביקורת).

התוצא העיקרי היה קצב השינוי השנתי בממוצע סטיות תקן של קוטר מקסימאלי של אבי עורקים עולה בקבוצת הטיפול והביקורת.

ממאגר של 1,005 חולים, 120 חולים (גיל ממוצע של 11.3 שנים, 82% גברים) ענו על קריטריוני ההכללה במחקר. לא תועדו הבדלים בין חולים בקבוצת ההתערבות ואלו בקבוצת הביקורת בגיל, מין, היסטוריה משפחתית של מסתם וותין דו-צניפי, מורפולוגיה של מסתם וותין דו-צניפי וקוטר התחלתי של אבי עורקים עולה.

לאורך חציון מעקב של 7.1 שנים, לא תועדו הבדלים בקצב הגדילה השנתי של ממוצע סטיות תקן של קוטר אבי העורקים בין חולים בקבוצת הטיפול ואלו בקבוצת הביקורת.

השכיחות של עליה בקוטר אבי העורקים הייתה דומה בקבוצות הטיפול והביקורת וטיפול ב-Atenolol או Losartan לא לווה בשיעור נמוך יותר של התקדמות מחלת אבי עורקים.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים גדולים יותר, או באופן אידיאלי, מחקרים אקראיים ומבוקרים על-מנת לאשר את התוצאות הללו.

Int J Cardiol, May 5, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה