אורולוגיה

חשיפה לתרופות שאינן אנטי-מיקרוביאליות עשויה להעלות את הסיכון להדבקה באורגניזמים עמידים לאנטיביוטיקה (Antibiotics (Basel))

מחקר ישראלי חדש הדגים כי תרופות שאינן אנטי-מיקרוביאליות עשויות להעלות את הסיכון להדבקה ב-Enterobacteriaceae עמידים לאנטיביוטיקה במספר מנגנונים

מחקר חדש שפורסם ב-Antibiotics (Basel), ובוצע על ידי צוות חוקרים ישראלים, הראה כי תרופות שאינן אנטי-מיקרוביאליות עשויות להעלות את הסיכון להדבקה באורגניזמים עמידים לאנטיביוטיקה במספר מנגנונים. אם ממצאי המחקר יאושררו במחקרים נוספים, ממצאים אלה עשויים לסייע בניבוי ובהפחתה של עמידות לתרופות אנטי-מיקרוביאליות.

הספרות הרפואית מראה בעקביות את הקשר בין עמידות מיקרוביאלית לבין השימוש באנטיביוטיקה. עם זאת, התפקיד של תרופות שאינן אנטי-מיקרוביאליות בהעלאת הסיכון להדבקה באורגניזמים עמידים לאנטיביוטיקה אינו נחקר דיו.

מחקר תצפיתי זה בחן קבוצת חולים עם פיילונפריטיס שנרכש בקהילה והעריך בחולים אלו את הקשר בין חשיפה לתרופות שאינן אנטי-מיקרוביאליות בזמן האשפוז בבית החולים לבין זיהומים באורגניזמים עמידים לתרופות. המחקר בוצע בבית החולים איכילוב בישראל על 1807 מטופלים בגיל חציוני של 82, מתוכם 59% נשים.

המחקר הראה כי חשיפה למעכבי משאבת פרוטונים, חוסמי בטא ואנטי-מטבוליטים הייתה קשורה באופן מובהק לפנוטיפים מרובים של עמידות לאנטיביוטיקה. בנוסף, המחקר הראה כי טיפול ב-Clopidogrel, מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין סלקטיביים ותרופות אנטי-Xa היו קשורים לפנוטיפים של עמידות לתרופה אנטי-מיקרוביאלית אחת, וחשיפה לאנטיביוטיקה וקטטר שתן היו גם כן קשורים לעמידות לתרופות אנטי-מיקרוביאליות.

כותבי המחקר ציינו במאמר כי “חיזוי והפחתה של זיהומים עמידים לאנטיביוטיקה היא מטרה חשובה בבקרת זיהומים ובתוכניות ניהול אנטיביוטיות. ההשפעה המשוקללת של חשיפה לתרופות שאינן מיקרוביאליות שנצפתה במחקר הייתה בסדר גודל דומה לזו של חשיפה לאנטיביוטיקה, וההשפעה הייתה הגדולה ביותר עבור חולים ללא גורמי סיכון ניתנים לזיהוי לזיהום בחיידקים עמידים”.

למחקר ב-PubMed

Antibiotics (Basel) 2023 Apr 20;12(4):789

מוגש ומתורגם מטעם פייזר

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה