הקפדה על דיאטה ים תיכונית עשויה להפחית את הסיכון להתקדמות ניוון מקולארי גילי (Acta Ophthalmol)

צריכה רבה של חומרי מזון ספציפיים, תוספי נוגדי-חמצון והקפדה על דיאטה ים-תיכונית עשויים להפחית את הסיכון להתקדמות ניוון מקולארי גילי (Age-related Macular Degeneration, או AMD), כך עולה מתוצאות סקירה חדשה שפורסמו בכתב העת Acta Ophthalmologica.

הפתוגנזה של ניוון מקולארי גילי היא מולטי-פקטוריאלית עם מסלולים שונים רבים המעורבים בפתופיזיולוגיה. מאחר ומדובר במחלה עינית שאינה ברת-ריפוי, ישנה חשיבות רבה לגישות מניעה ראשונית ושניונית. מחקרים רבים בחנו את הקשר בין הרכב התזונה, קבוצות מון, נוגדי חמצון ותוספי ויטמינים ומינרלים ובין התפתחות או התקדמות ניוון מקולארי גילי.

החוקרים ערכו חיפוש במספר מאגרים אלקטרוניים לזיהוי סקירות שיטתיות, מחקרים אקראיים ומבוקרים ומחקרים אחרים שפורסמו בין ינואר 2015 ועד מאי 2021, במטרה לסכם את העדויות אודות הקשר בין הרגלי התזונה – כולל תוספים עם נוגדי-חמצון, ויטמינים ומינרלים – ובין התפתחות או התקדמות ניוון מקולארי גילי.

החיפוש הוביל לזיהוי 27 מאמרי סקירה או מחקרים רלבנטיים.

מהנתונים עולה כי צריכה רבה של ביתא-קרוטן, לוטאין וזיקסנתין, נחושת, חומצה פולית, מגנזיום, וויטמין A, מגנזיום, ניאצין, וויטמין B6, וויטמין C, Docosahexaenoic Acid ו-Eicosapentaenoic Acid לוותה בסיכון מופחת להתקדמות ניוון מקולארי גילי משלב מוקדם לשלב מאוחר.

בנוסף, נטילת תוספי נוגדי-חמצון והקפדה על דיאטה ים-תיכונית, המעודדת צריכה רבה של ירקות, דגנים מלאים ואגוזים, לוותה בסיכון מופחת להתפתחות ניוון מקולארי גילי, כמו גם צריכה רבה של סידן או ליקופן.

מנגד, צריכת אלכוהול רבה נקשה עם סיכון מוגבר להתפתחות ניוון מקולארי גילי. החוקרים לא זיהו קשר בין הצריכה התזונתית של חומצות שומן, חומצות שומן רוויות, חומצות שומן חד-בלתי רוויות, חומצות שומן רב-בלתי-רוויות או חומצה אלפא-לינולאית ובין התפתחות ניוון מקולארי גילי.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון גישות טיפול ומניעה מותאמות אישית, לדוגמא להערכת הקשר בין הרגלי התזונה ובין מדדים אימונולוגיים.

Acta Ophthalmol, Dec 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה