Autism

שינויים גנטיים אופיניים לאוטיזם קשורים גם בתפקוד הקוגניטיבי של האוכלוסיה הכללית (Mol Psychiatry)

שינויים גנטיים הקשורים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם נקשרו עם יכולת קוגניטיבית טובה יותר במשתתפים שאינם סובלים מהפרעות אלו, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו בכתב העת Molecular Psychiatry במהלך חודש מרץ.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין אוטיזם ובין אינטיליגנציה אינו מובן. הם מדווחים כי עד 70% מאלו עם אוטיזם סובלים מליקוי אינטלקטואלי. עם זאת, בחולים אחרים האינטליגנציה הלא-מילולית יחסית שמורה ואף גבוהה מהממוצע.

במחקר הנוכחי הם בחנו אם פרופיל גנטי של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם והפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות קשור עם היכולת הקוגניטיבית של משתתפים במחקר Generation Scotland: Scottish Family Health Study.

החוקרים מדווחים על קשר חיובי בין סיכון פוליגני להפרעות מהספקטרום של אוטזים ובין היכולת הקוגניטיבית הכללית במשתתפים במחקר GS:SFHS. באופן ספציפי, סיכון פוליגני גדול יותר להפרעה מהספקטרום של אוטיזם לווה בתפקוד קוגניטיבי טוב יותר בשלושה מבין ארבעה מבחנים קוגניטיביים: זיכרון לוגי, אוצר מילים ושטף דיבור.

עליה של יחידה אחת במדד הסיכון הגנטי נקשרה עם עליה של 0.04-0.07 יחידות בכל אחד ממדדים אלו. הנתונים הצביעו על קשר חיובי בין מדד סיכון פוליגני ובין רמת האינטיליגנציה גם במדגם BATS.

מנגד, תואר קשר הפוך בין סיכון גנטי גבוה יותר להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ובין מדדי אינטיליגנציה בגיל 11 שנים.

גדלי ההשפעה היו קטנים ומדדי סיכון גנטי סיפקו הסבר לפחות מחצי אחוז מהשונות במדדי מבחנים קוגניטיביים. ההשלכות הקליניות של ממצאים אלו עדיין מוגבלות, אך למרות זאתף המומחים מקווים כי מחקרים נוספים בנושא יסייעו להבין טוב יותר כיצד גנים הקשורים בהפרעות מהספקטרום של אוטיזם משפיעים על התפקוד הקוגניטיבי.

Mol Psychiatry. Published online March 10, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה