Bleeding

מניעת היווצרות קרישים ותסחיפים במטופלים העוברים החלפות מפרקי ירך או ברך. המלצות הארגון האמריקאי לכירורגיה אורטופדית (AAOS)/מאת ד”ר פנסקי עורך אורתופדיה

 להלן 10 המלצות של הAAOS המתייחסות למניעת היווצרות תסחיפים ו/או קרישי דם לאחר ניתוחים אלקטיביים להחלפת מפרקי ירך או ברך:

  • אין צורך לבצע באופן שגרתי בדיקת על קול דופלר לאחר הניתוח

  • מטופלים העוברים ניתוחים אלו נמצאים כבר בסיכון גבוה לאירועי תסחיפים וקרישי דם. יש לשאול את המטופל אודות אירועים כאלו בעברם. אין מידע לגבי יעילות הערכת פקטורים נוספים, הקשורים לאירועים אלו, חוץ מההיסטוריה הרפואית, ולפיכך אין המלצה בעד או נגד הערכה נוספת.

  • מטופלים העוברים ניתוחים אלו נמצאים בסיכון קבוע לאירועי דימום או סיבוכים הקשורים לדימום. ההמלצה היא לברר נוכחות מחלות בהם סיכון מוגבר לדימום כמו המופיליה או מחלות כבד פעילות. על פי המידע הקיים היום אין אפשרות להמליץ בעד או נגד עריכת בדיקות נוספות. 

  • לפני הניתוח יש להפסיק טיפול בתרופות הנוגדות פעולות טסיות (כמו אספירין)

  • במנותחים ללא סיכון מוגבר להיווצרות תסחיפים או קרישים, מעבר לניתוח עצמו, יש להשתמש בתרופות ו/או מכשירים מיכאניים לוחצים על מנת למנוע אירועי תסחיפים וקרישים. על פי  המידע הקיים היום אין אפשרות להמליץ דווקא על סוג טיפול מסויים. כמו כן לא ניתן להמליץ על משך הטיפול הנדרש לאחר הניתוח.

  • לאור היעדר הוכחות אמינות, דעת המחברים היא שבמנותחים להם עבר של היווצרות תסחיפים או קרישים, יש להשתמש הן באמצעים פרמקולוגיים והן במכשירים מיכאניים לוחצים.

  • לאור היעדר הוכחות אמינות, דעת המחברים היא שבמנותחים בעלי סיכון מוגבר לאירועי דימום (המופיליה או מחלת כבד פעילה), יש להשתמש במכשירים מיכאניים לוחצים.

  • לאור היעדר הוכחות אמינות, דעת המחברים היא שעל המנותחים להתנייד מוקדם ככל האפשר. ניוד מוקדם הוא אמצעי זול, רמת הסיכון למטופל נמוכה, ומומלץ ע”י רוב המנתחים.

  • מומלץ לנתח תחת הרדמה נוירואקסיאלית (הרדמה ספינאלית, אפידוראלית או אינטראטקאלית) על מנת להקטין אובדן דם, למרות שהוכח כי הרדמה נוירואקסאלית אינה משפיעה על היווצרות תסחיפים או קרישים.

  • אין הוכחות אמינות לגבי יעילות מסננים בווריד הנבוב התחתון (IVC ) במניעת תסחיפים ריאתיים, במנותחים העוברים החלפות מפרקי ירך או ברך, אשר להם התווית נגד לטיפול תרופתי פרופילקטי נוגד קרישה ו/או היסטריה של אירועי תסחיפים או קרישים בעברם. לכן אין אפשרות להמליץ בעד או נגד שימוש במסננים אלו.
  • Jacobs JJ. et al, Preventing venous thromboembolic disease in patients undergoing elective hip and knee arthroplasty. J Bone Joint Surg. 2012;94:746-747

    הערות העורך

    מעט מביך לגלות כי למרות עשרות עבודות ומחקרים אין עדיין קונסנזוס לגבי הטיפול המיטבי למניעת קרישים ותסחיפים לאחר ניתוחי החלפות מפרקים. לא מפתיע שלמרות השכלול הרב בטכנולוגיה הרפואית ובבדיקות השונות, עדיין האמצעי הטוב והאמין ביותר, למציאת המטופלים להם סיכון מוגבר ללקות בתסחיפים או בקרישים, הוא ההיסטוריה הרפואית.

    מה הלקח: חסרים מחקרים באיכות גבוהה מהם ניתן להסיק מסקנות לגבי דילמת הפרופילקסיס למניעת אירועים טרומבואמבוליים והלקח השני ואולי החשוב יותר, אין תחליף לאנמנזה יסודית, , לשאול שאלות רלבנטיות  ופשוט לשמוע ולהאזין לדברי המטופל.

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה