Colorectal cancer

בדיקת סקר לסרטן מעי גס ורקטום על-בסיס בדיקת דם מסייעת בזיהוי גידולים אסימפטומטים בדרגה נמוכה (מתוך כנס ה-ACG)

בדיקת סקר לסרטן מעי גס ורקטום המבוססת על זיהוי דנ”א גידול בדם עשויה לשמש ככלי חשוב בקרב מטופלים בסיכון ממוצע למחלה הממארת, כך עולה מנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Gastroenterology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בדיקות סקר לממאירות מעי גס ורקטום המבוססות על בדיקות דם עשויות לסייע בשיפור ההיענות להמלצות לבדיקות סקר לממאירות זו. עם זאת, על-מנת שבדיקת הדם תהיה שימושית עליה לזהות גידולי מעי גס ורקטום בכל הספקטרום הקליני.

מטרתם כעת הייתה לתאר את תוצאות בדיקת סקר לסרטן מעי גס ורקטום המבוססת על זיהוי דנ”א של הגידול בדם. לצורך כך, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 699 משתתפים (43% נשים; גיל חציוני של 63 שנים) עם אבחנה חדשה של סרטן מעי גס ורקטום. לפני ניתוח כריתה, החולים סיפקו דגימת דם לזיהוי שינויים גנומיים הקשורים בממאירות ושינויים אפיגנומיים.

מהנתונים עולה כי הרגישות הכוללת של הבדיקה לפאנל השינויים הנ”ל עמדה על 96%, כאשר הרגישות נעה בין 88% ועד 98% בשלבים שונים של הממאירות, התייצגות, מיקום גידול ראשוני, היסטולוגיה, דרגה, דרגת החדירה של הגידול ו-MSI (Microsatellite Instability). בקרב 138 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום בדרגה נמוכה, הרגישות עמדה על 93%. בנוסף, הרגישות עמדה על 90% בקרב 142 חולים שהיו אסימפטומטים בעת ההתייצגות ועל 97% ב-192 החולים עם מחלה בדרגה נמוכה והתייצגות תסמינים.

לבדיקת הסקר רגישות משמעותית קלינית במגוון מדדים קליניים, עם רגישות גבוהה באלו עם גידולים אסימפטומטים, בשלב מוקדם ובדרגה נמוכה. מכאן עולה כי בדיקה זו עשויה לסייע בזיהוי גידולים בעלי משמעות קלינית באוכלוסיות בסיכון ממוצע עם ממאירויות בשלבים שונים ומאפיינים היסטולוגיים שונים. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאשר את תוצאות המחקר הנוכחי.

מתוך כנס ה-ACG

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה