Colorectal cancer

מערכת בינה מלאכותית עשויה לסייע בחיזוי סיכון הישנות סרטן מעי גס ורקטום (Gastroenterology)

באמצעות בינה מלאכותית, חוקרים פיתחו אלגוריתם העשוי לשפר את יכולת ניבוי הישנות סרטן מעי גס ורקטום בשם QuantCRC, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Gastroenterology. המערכת החדשה עשויה לסייע בזיהוי חולים בהם ייתכן וניתן לוותר על טיפול כימותרפי, לאור סיכון נמוך להישנות, וכן לזהות את אלו בסיכון גבוה בהם תתכן עדיפות לטיפול או מעקב אינטנסיביים יותר.

הכלי מבוסס על בינה מלאכותית על-סמך 6,468 תמונות דיגיטאליות של ממאירות מעי גס ורקטום. המערכת מכמתת 15 מאפיינים מתמונות של גידול מעי גס ורקטום ומתבססת עליהם לשיפור חיזוי הישנות. כלי זה יכול לזהות אזורים שונים בתוך הגידול ולספק נתונים כמותיים מאזורים אלו.

האלגוריתם ממיר אץ ההדמיה למספר ייחודי לגידול. לאור המספר הגדול של גידולים שנבחנו במחקר ניתן היה ללמוד אילו מאפיינים מנבאים בצורה הטובה ביותר את התנהגות הגידול. כעת ניתן ליישם את הנתונים שנלמדו על ממאירות מעי גס חדשה לחיזוי התנהגות הגידול.

באמצעות QuantCRC ניתן היה לזהות קבוצות סיכון להישנות, עם יחס סיכון של 2.24 עם סרטן מעי גס בשלב III בסיכון נמוך לעומת גבוה ויחס סיכון של 2.36 לסרטן מעי גס ורקטום בשלב II בסיכון נמוך לעומת גבוה, במדגם חיצוני ולאחר תקנון לגורמי סיכון ידועים.

חציון צפי הישרדות לאחר 36 חודשים בקרב חולים עם סרטן מעי גס ורקטום בשלב III בסיכון גבוה עמד על 32.7% לעומת 13.4% בקרב חולים עם סרטן מעי גס ורקטום בשלב III בסיכון נמוך. חציון צפי ההישרדות עמד על 15.8% בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום בשלב II בסיכון גבוה, לעומת 5.4% באלו עם ממאירות בסיכון נמוך.

מערכת QuantCRC מספקת תוספת חשובה לדיווח הפתולוגי השגרתי של סרטן מעי גס ורקטום ומודל פרוגנוסטי הכולל אלגוריתם זה עשוי לשפר את יכולת חיזוי הישרדות ללא-הישנות חולים עם סרטן מעי גס ורקטום.

החוקרים מתכננים להשתמש במערכת החדשה במטרה להבין טוב יותר מנגנוני הישנות גידול ולבחון אם ניתן לנבא את התגובה לטיפולים מסוימים, דוגמת טיפול אימונותרפי.

 

Gastroenterology. Published online August 16, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה