Congenital heart disease

סקירה שגרתית לגילוי מחלות לב מולדות ביילודים נמצאה כיעילה מבחינת עלות/תועלת בארה”ב (Pediatrics)

ניתוח עלות/תועלת של ביצוע בדיקה לזיהוי מחלת לב מולדת ביילודים בארה”ב מגיע למסקנה שבדיקה זו כדאית , כלומר שיחס העלות/תועלת שלה הוא ברמה סבירה ומקובלת.

החוקרים מציינים ברקע שקיימות עדויות קליניות לפיהן סקירה לזיהוי מחלות לב מולדות קריטיות (CCHD) ביילודים באמצעות מדידת סטורציה מתואמת לדופק הלב  (Pulse oximetry )הן מצילות חיים. בשנת 2011 התווספה בדיקת ה-CCHD להמלצות הפאנל לבדיקות סקר ביילודים. מס’ מדינות בארה”ב יישמו את ההמלצות או שוקלות ליישמן, ומטרת האנליזה הזו היתה להעריך את עלות התועלת של CCHD ביילודים בארה”ב.

החוקרים פיתחו מודל קוהורט עם מסגרת זמן של גיל הילדות בכדי להעריך את ההוצאות הרפואיות והתועלות הבריאותיות הקשורות לסקירה של CCHD . הנתונים שהוזנו למודל התבססו על הערכות של בתי חולים באשר לעלויות הסקירה, ועלויות האישפוז של תינוקות עם CCHD המאובחן באיחור, שהוגדר כמצב שבו לא הייתה אבחנה למחלת לב מולדת בזמן הלידה וההימצאות בבית החולים.  נעשתה גם הערכה של מס’ הילודים שיאובחנו עם CCHD בזמן הלידה בביה”ח ומס’ שנות החיים שיתווספו במסגרת בדיקה שגרתית בהשוואה לאי בדיקה.

המימצאים הראו שעלות הסקירה כרוכה בתוספת עלות של 6.28 $ לכל יילוד, ותוספת עלות של 20,862 $ עבור כל גילוי מוקדם של CCHD , ותוספת עלות של 40,385 $ לכל שנת חיים נוספת שהגילוי המוקדם מעניק. (הסף המקובל לאימוץ של טכנולוגיות רפואיות הוא יחס של מתחת ל-50,000 $, כך שיחס זה נמצא מתחת לסף ומאפשר להגדיר את הסריקה כ-cost effective ).

ע”פ המודל שנבנה נמצא שבדיקת הסקר תגלה 1,189 מקרים נוספים של CCHD בזמן הלידה, וש-20 מקרי מוות של תינוקות בשנה יימנעו כתוצאה מכך.  מאידך צפויים 1,975 מקרים של איבחון יתר שגוי (false-positive ) של CCHD , הגם שלתופעה זו יהיו השלכות מינימליות על העלול הכוללת לדעת החוקרים.

המחברים מסכמים כי זהו מחקר העלות/תועלת הראשון שנערך בארה”ב לבחינת היעילות של סקירת CCHD ביילודים, ושהתוצאה מלמדת שסביר כי אסטרטגיה זו היא כדאית מבחינה כלכלית-רפואית. הם מוסיפים כי הם מצפים לאסוף בקרוב נתונים ממדינות שכבר יישמו את הגישה, מה שיאפשר להם לבחון את הנתונים במודל בהשוואה למימצאים בפועל.

Pediatrics. Published online August 5, 2013

הערת עורך מדור מינהל רפואי, בעז גנזבורג: כאמור הניתוח מתייחס לתנאי השוק בארה”ב ולא בהכרח התוצאות הללו יהיו נכונות גם בישראל. יחד עם זאת, מכיוון שבמרבית המקרים העלויות של בדיקות , פרוצדורות ואישפוזים בארה”ב גבוהות בין פי 2-4 בהשוואה לישראל, הרי שבמידה ועלות הבדיקה בארץ תהיה משמעותית זולה יותר , סביר יהיה להניח שהתוצאה שתתקבל ע”פ העלויות בישראל תצביע גם על יחס עלות/תועלת סביר.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה