Emergency medicine

חימום אקטיבי מפחית את כאבי הגב התחתון במהלך פינוי לבית החולים (Spine)

תוצאות מחקר אקראי שפורסם לאחרונה מעידות כי חימום אקטיבי מפחית את כאבי הגב התחתון במהלך חילוץ, בהשוואה לחימום פאסיבי.

החוקרים כותבים כי תלונה על כאב גב תחתון אקוטי מחייבת לרוב ביקור אצל הרופא או שימוש במערכת חרום. חימום שטחי (ב-hydrocolloid packs) או עמוק (באולטראסאונד) יכול להביא הקלה בכאב הגב האקוטי. מידע עדכני מצביע על יתרון משמעותי לחולים הסובלים מכאב בשל טראומה מינורית המטופלים באמצעות חימום אקטיבי במהלך החילוץ. בהתאם לכך, הניחו החוקרים כי חימום מקומי אקטיבי עשוי להוות טיפול בכאב לטווח הקצר בחולים הסובלים מכאב גב תחתון אקוטי במהלך חילוצם, להפחית את החרדה ואת שיעור ההפעלה הסימפטטית ולשפר את תחושת החולה.

לאור תפיסה זו, בוצע מחקר סמוי, בו טופלו 100 חולים שפונו לבית-החולים בשל כאב גב תחתון אקוטי שעוצמתו מעל ל-60 מ”מ בסקאלה ויזואלית אנאלוגית (VAS). הנבדקים חולקו אקראית לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה קיבלה חימום אקטיבי במהלך הפינוי לבית-החולים באמצעות שמיכת חימום חשמלית מסיבי פחמן. הקבוצה השניה קיבלה חימום פאסיבי באמצעות שמיכת צמר.

עם ההגעה לבית החולים נמצא כי ההקלה בכאבים היתה גדולה משמעותית בקבוצה הראשונה, בהשוואה לקבוצה השניה  (P < .01). במהלך ההעברה מאתר הפציעה לבית החולים פחת ערך ה-VAS הממוצע בקבוצה הראשונה מ-8.5 ± 74.2 ל-18.9 ± 41.9 מ”מ,  (P < .01), אך נותר קבוע בקבוצה השניה, מ-11.9 ± 73.3 ל-12.0 ± 74.1 מ”מ.

למרות שלא נצפו תופעות לוואי של החימום במחקר זה, החוקרים מציינים כי ואזו-דילטציה עלולה לגרום לירידה בלחץ הדם. הפ ניסו לצמצם את הסיכון באמצעות ניטור קבוע של סימני החיים.

החוקרים כותבים כי חימום אקטיבי מפחית את הכאב האקוטי בגב התחתון במהלך הפינוי. הם מסכמים כי חימום מקומי אקטיבי יעיל וקל ליישום במסגרת טיפול החרום בכאב גב תחתון אקוטי הניתן על-ידי סגל הרופאים או החובשים.

Spine. 2004;29:1499-1503

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה