Herpes Zoster

האם יש מקום להמלצה על חיסון כנגד הרפס זוסטר של חולים עם אסתמה או COPD?  (מתוך Respir Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Respiratory Research כותבים מומחים כי חולי אסתמה וחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית מצויים בסיכון מוגבר לזיהום בהרפס זוסטר, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, לכן ישנה חשיבות לשלב את החיסון כנגד הנגיף בתכנית החיסונים המומלצת לאוכלוסייה זו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ללא חיסון, כ-1 מכל 3 אנשים צפויים לפתח הרפס זוסטר במהלך חייהם. סיכון מוגבר להרפס זוסטר מיוחס להפרעה בחסינות בתיווך תאי מערכת החיסון, למשל עקב ירידה בחסינות על-רקע גילי או במדוכאי חיסון עקב מחלות או טיפולים לדיכוי חיסוני.

מרבית ההנחיות בנוגע לחיסונים ממליצות על חיסון כנגד הרפס זוסטר לכלל המבוגרים בגילאי 50 שנים ומעלה, אם כי חיסון Shingrix אושר לאחרונה ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי לשימוש במבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה בסיכון מוגבר להרפס זוסטר עקב דיכוי חיסוני או חסר חיסוני משנית למחלה או טיפול, לאחר מכן ניתן אישור של סוכנות התרופות האירופית למתן החיסון למדוכאי חיסון בגילאי 18 שנים ומעלה.

מחלות נשימתיות כרוניות גם מלוות בסיכון מוגבר להרפס זוסטר, כאשר מטה-אנליזה חדשה דיווחה על עליה של 24% בסיכון להרפס זוסטר בחולי אסתמה ועליה של 41% בסיכון לזיהום הנגיפי בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD), בהשוואה לביקורות בריאות. אסתמה ו-COPD מלוות בסיכון מוגבר לזיהום הנגיפי ולסיבוכים הנלווים בכל גיל, כאשר הסיכון עשוי להיות גבוה עוד יותר באלו תחת טיפול במשאפי קורטיקוסטרואידים.

למרות הסיכון המוגבר, יש עדויות לפיהן היקף מתן חיסון כנגד הרפס זוסטר באלו בגילאי 50 שנים ומעלה עם COPD עשוי להיות נמוך יותר, בהשוואה לביקורות תואמות באוכלוסייה הכללית, עדות אפשרית לחוסר מודעות לגורמי הסיכון להרפס זוסטר בקרב הרופאים והמטופלים.

דו”ח ה-Global Initiative for Chronic Lung Disease מכיר בהמלצה של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן למתן חיסון כנגד הרפס זוסטר לאלו בגילאי 50 שנים ומעלה כחלק מתכנית החיסונים באוכלוסייה זו.

הכותבים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת בטיחות, יעילות ותועלת חיסון כנגד הרפס זוסטר במבוגרים צעירים יותר על-מנת לסייע בקביעת ההמלצות לחיסון בקווים המנחים.

Respir Res, Jan 28, 2023

הערת מערכת:

יש לציין כי החיסון כנגד הרפס זוסטר נכלל בסל הבריאות החל מ-1.7.2023.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה